Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/40725
Title: Futebol, Mercantilismo e Identidade no século XXI : Hegemonia e Contra-Hegemonia
Authors: Almeida, Pedro 
Keywords: Futebol; Mercantilização; Governação; Identidade
Issue Date: 2015
Publisher: CICS.NOVA
Serial title, monograph or event: Forum Sociológico
Issue: 26
Place of publication or event: Lisboa
Abstract: Este artigo explora o impacto que as políticas de cariz mercantil têm tido no futebol, procurando evidenciar a forma como os clubes têm assimilado as profundas transformações económicas, políticas, sociais e culturais das últimas décadas. Depois de se analisar criticamente o atual estado do debate teórico sobre futebol e sociedade, discute-se em que medida a política de governação do Athletic de Bilbao pode ser concebida como uma forma de resistência contra-hegemónica face aos crescentes processos de mercantilização que se têm vindo a impor no contexto do futebol. Desta forma, através do desafio às doutrinas dominantes, mostra-se que a pura mercantilização no futebol não deve ser entendida como uma inevitabilidade histórica.
This paper explores the impact commercial policies have had on football, and endeavours to show evidence of how clubs have assimilated the profound economic, political, social and cultural transformations of the last decades. Firstly, the current theoretical debate about football and society is critically analysed. There follows a discussion of how the governance of Athletic Bilbao can be perceived as a way of counter-hegemonic resistance vis-à-vis the increasingly imposed commercialisation and commodification of football. Thus, by challenging the dominant doctrine, my purpose is to show that pure mercantilism in football must not be understood as an historical inevitability.
URI: https://hdl.handle.net/10316/40725
ISSN: 2182-7427
DOI: 10.4000/sociologico.1176
10.4000/sociologico.1176
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Futebol, Mercantilismo e Identidade no século XXI.pdf203.21 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

354
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

222
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.