Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/35309
Title: | Fabienne Kanor e Toni Morrison, escritoras do Atlântico: escrever para transformar a vala comum em cemitério | Authors: | Schurmans, Fabrice | Keywords: | Fabienne Kanor; Toni Morrison; Escravatura; Representação; Pós-memória | Issue Date: | 2016 | Publisher: | CICS | Project: | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/648624/EU | Serial title, monograph or event: | Configurações | Volume: | 17 | Place of publication or event: | Braga | Abstract: | Este artigo visa estudar a representação do corpo da mulher escrava assim como da pós-memória do sofrimento decorrente do tráfico negreiro em dois romances, Beloved (T. Morrison) e Humus (F. Kanor). Numa primeira parte, questiona os modos de representação do corpo escravizado e os limites da abordagem histórica para dar conta do trauma. Na segunda parte, o artigo incide sobre a representação específica do corpo da mulher nos dois romances de maneira a evidenciar o modo como as escritoras articulam o retorno ao passado e a sua encenação. Este trabalho comparatista no espaço metafórico do Atlântico pretende igualmente contribuir para uma redefinição das fronteiras literárias. This article studies the representation of the body of the slave girl and the post-memory of the suffering caused by the slave trade in two novels, Beloved (T. Morrison) and Humus (F. Kanor). The first section of the article questions the modes of representing the enslaved body as well as the limits of historical approaches to accounting for trauma. In the second part, the article focuses specifically on the representation of the woman’s body in the two novels in order to highlight the way in which the writers articulate and stage the return to the past. This comparative essay— conducted within the metaphorical space of the Atlantic and the interdisciplinary field of Atlantic studies—also aims to contribute to a redefinition of the boundaries of literature. Cet article vise l’étude de la représentation du corps de la femme esclave et la postmémoire de la souffrance issue de la traite négrière dans les romans Beloved (T. Morrison) et Humus (F. Kanor). Nous interrogeons, dans une première partie, les modes de représentation du corps de l’esclave et les limites de l’approche historique pour rendre compte du trauma. La seconde partie traite de la représentation spécifique du corps de la femme dans les deux romans pour mettre en évidence la façon dont les écrivaines articulent le retour au passé et sa mise en scène. Ce travail comparatiste dans l’espace métaphorique de l’Atlantique prétend contribuer également à une redéfinition des frontières littéraires. |
Description: | MEMOIRS - Children of Empires and European Postmemories (648624) | URI: | https://hdl.handle.net/10316/35309 | ISSN: | 1646-5075 2182-7419 |
DOI: | 10.4000/configuracoes.3288 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fabienne Kanor e Toni Morrison, escritoras do Atlântico.pdf | 228.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
665
checked on Oct 15, 2024
Download(s)
327
checked on Oct 15, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.