Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/96901
Title: | Aprender a Reutilizar a Modernidade: o desafio para o ensino da Arquitetura | Other Titles: | Learning to Reuse Modernity: the Educational Challenge Aprendiendo a reutilizar la modernidad: el reto para enseñar arquitectura |
Authors: | Moniz, Gonçalo Canto Canziani, Andrea Quiroga, Carolina |
Keywords: | Arquitetura moderna; Reuso; Ensino; Modern architecture; Reuse; Teaching; Arquitectura moderna; Reutilización; Enseñanza | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Instituto de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo | Serial title, monograph or event: | Risco: Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo | Volume: | 17 | Issue: | 3 | Place of publication or event: | São Paulo | Abstract: | Três décadas após a fundação da DOCOMOMO1, a educação continua a ser uma questão essencial quando se pensa sobre o futuro da herança moderna, mas hoje exige-se uma reflexão crítica sobre as mudanças conceituais e metodológicas que precisamos para enfrentar no atual contexto de complexidade. Assim, este texto apresenta três experiências didáticas diversas e complementares desenvolvidas na Europa e na América do Sul: Projeto Consciente para atualizar bairros habitacionais coletivos (Politecnico di Milano, Itália), re-design experimental para integrar casas individuais modernas na vida contemporânea (Universidade de Belgrano, Argentina) e projeto participativo para abrir à comunidade uma escola moderna (Universidade de Coimbra, Portugal). After three decades since the founding of DOCOMOMO, education continues to be an essential matter when thinking about the future of modern heritage, but today it requires a critical reflection on the conceptual and methodological changes we need to face the present context of complexity.´This paper presents three different and complementary didactic experiences developed in Europe and South-America: Mindful design for updating mass housing neighbourhoods (Politecnico di Milano, Italy), Experimental re-design to integrate modern single housing to contemporary life (University of Belgrano, Argentina) and Participatory design to open up a modern school building to the neighbourhood (University of Coimbra, Portugal). A tres décadas de la fundación de DOCOMOMO, la educación continúa siendo una cuestión esencial para pensar un futuro de la herencia moderna. Sin embargo, hoy requiere pensar nuevos conceptos y metodologías adaptados al complejo contexto actual. Así, este texto presenta tres experiencias didácticas que destacan la importancia de confrontar a los alumnos con la reutilización del patrimonio moderno: Proyecto Consciente para actualizar barrios habitacionales colectivos (Politecnico di Milano, Itália), Re-diseño Experimenal para integrar casas individuales modernas a la vida contemporánea (Universidade de Belgrano, Argentina) y Proyecto Participativo para abrir a la comunidad una escuela moderna (Universidade de Coimbra, Portugal). |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/96901 | ISSN: | 1808-723X 1984-4506 |
DOI: | 10.11606/issn.1984-4506.v17i3p62-83 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Aprender a Reutilizar a Modernidade.pdf | 6.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
167
checked on Sep 24, 2024
Download(s)
109
checked on Sep 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License