Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96646
Title: Relatório de Estágio desenvolvido na Escola Secundária Infanta Dona Maria junto da Turma D do 7º ano no ano letivo 2019/2020. A Perceção sobre a Intervenção Pedagógica em Educação Física: Estudo comparativo entre professores estagiários e respetivos alunos
Other Titles: Teacher Training Report Developed at Secondary School Infanta Dona Maria with the D Class of 7th grade, in the school year 2019/2020 The perception on the Pedagogical Intervention in Physical Education: Comparative Study between Trainee Teachers and Their Students
Authors: Folhas, Bernardo Manuel Mamede
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Processo Ensino-Aprendizagem; Prática Pedagógica; Carreira Docente; Physical Education; Teacher Training; Teaching-Learning Process; Pedagogical Pratice; Teaching Career
Issue Date: 23-Jul-2020
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio desenvolvido na Escola Secundária Infanta Dona Maria junto da Turma D do 7º ano no ano letivo 2019/2020. A Perceção sobre a Intervenção Pedagógica em Educação Física: Estudo comparativo entre professores estagiários e respetivos alunos
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: This report intends to describe the work carried out throughout the teacher training, where it was possible to apply all the knowledge acquired all the knowledge that has been acquired throughout the specific academic path. This process is the ideal moment to prepare for the teaching activity, since it is carried out in a real pedagogical context. This teacher training is the process of completion of the Master’s Degree in Physical Education in the Primary and Secondary Education of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, having been held in the Secondary School Infanta Dona Maria, class D of the 7th year of schooling, in the school year 2019/2020. Given the fact that the teacher training is the ideal moment for the transition from the academic world to the professional world, its main objective is to provide multidisciplinary experiences, ranging from planning, the realization of classes and concluding with the process of evaluation and reflection about the pedagogical practice. In this way, to materialize this whole experience, the report promotes and is based on a reflective attitude on the pedagogical practice. In this way, it is possible with this type of material, to improve the ability to make decisions within a teaching-learning process. Furthermore, this teacher training report consists of three chapters, the first chapter on the characterization of the environment where the internship was held, containing information about the school, disciplinary groups and class; the second chapter in which a reflective analysis of all developed activities is carried out and a third chapter based on a study carried out throughout the school year which sought to analyze the various perspectives of the pedagogical intervention, of the trainee teacher and his students.
O presente relatório pretende relatar o trabalho desenvolvido ao longo do Estágio Pedagógico, momento em que foi possível aplicar todos os conhecimentos que foram adquiridos ao longo de todo o percurso académico específico. Este processo consiste no momento ideal de preparação para a atividade docente, visto que é realizado num contexto pedagógico real. O Estágio Pedagógico é o processo de finalização do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, tendo sido realizado na Escola Secundária Infanta Dona Maria, junto da turma D do 7º ano de escolaridade, no ano letivo 2019/2020. Sendo o Estágio Pedagógico o momento ideal para a transição do mundo académico para o mundo profissional, tem como objetivo principal proporcionar experiências multidisciplinares, que vão desde do planeamento, passando pela realização e finalizando com o processo de avaliação e reflexão da prática pedagógica. Desta forma, para materializar toda esta experiência, o Relatório é realizado para ser um dos momentos altos de promoção de uma atitude reflexiva, sobre a prática pedagógica. Desta forma, é possível com este tipo de material, melhorar a capacidade de tomar decisões dentro de um processo ensino-aprendizagem. O Relatório de Estágio Pedagógico, é constituído por três capítulos, o primeiro relacionado com a caracterização do meio, contendo informações da escola, grupos disciplinares e turma; o segundo contém uma análise reflexiva sobre todas as atividades realizadas e um terceiro capítulo relativo ao estudo desenvolvido ao longo do ano letivo e que procurou analisar as diversas perspetivas da intervenção pedagógica, do professor estagiário e dos seus alunos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/96646
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1920_Bernardo_Folhas.pdf9.99 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons