Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/95616
Title: Educação e Formação Profissional: Analisando as Finalidades das Políticas Públicas Brasileiras no Quadro das Organizações Internacionais
Other Titles: Education and Professional Training: Analysing the Purpose of Brazilian Public Policies in the Framework of International Organizations
Authors: Pinto, Lazara Alves
Alcoforado, Luís 
Barbosa, Márcia Regina
Keywords: Políticas Públicas; Organizações Internacionais; Educação Profissional; Educação no Brasil; Public Policies; International Organizations; Professional Education; Education in Brazil
Issue Date: Dec-2020
Publisher: MinervaCoimbra
Serial title, monograph or event: Educação e Formação de Jovens e Adultos. (Re)Pensando o trabalho e os contextos profissionais
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este artigo propõe uma reflexão a respeito da importância das políticas públicas na educação brasileira. Pretende, ainda, perceber o enfoque principal dado pelas organizações internacionais, enquanto promotoras de políticas educacionais que visam o desenvolvimento humano. Apesar da existência da agência primariamente dedicada à educação, a Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO), procura-se demonstrar, que outras organizações internacionais têm papel fundamental nas políticas fomentadas para a educação. Dessa forma, o texto tenta explorar a atuação dessas instituições desde a década de 1950. Este artigo vem enfatizar as finalidades das propostas do Banco Mundial, da UNESCO, do Fundo das Nações Unidas para a Infância – Unicef, do Fundo Monetário Internacional, da Organização de Cooperação e de Desenvolvimento Econômico, do Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, Organizações Internacionais que há décadas se fazem presentes no Brasil.
This article proposes a reflection on the importance of public policies in Brazilian education. It also intends to understand the main focus given by international organizations, while promoters of educational policies aim at human development. Despite the existence of the agency primarily dedicated to education, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) seeks to demonstrate that other international organizations play a fundamental role in the policies fostered for education. Thus, the text tries to explore the performance of these institutions since the 1950s. This article emphasizes the purposes of the proposals of the World Bank, UNESCO, the United Nations Children's Fund – UNICEF, the International Monetary Fund, the Organization for Economic Co-operation and Development, the United Nations Development Program, Organizations Internationals that have been present in Brazil for decades.
URI: https://hdl.handle.net/10316/95616
ISBN: 978-972-798-484-8
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Livros e Capítulos de Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Educacao e formacao profissional-analisando.pdf197.5 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

146
checked on Apr 10, 2024

Download(s)

134
checked on Apr 10, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons