Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/95104
Title: | Contributos para a validação do BRIEF-2 (Behavior Rating Inventory Of Executive Function – Second Edition) para a população portuguesa: Estudo exploratório do acordo entre informadores | Other Titles: | Contributions to the validation of BRIEF-2 (Behaviour Rating Inventory of Executive Function - Second Edition) for the Portuguese population: Exploratory study of the agreement between informants | Authors: | Santos, Erica Tavares Duque | Orientador: | Albuquerque, Maria Cristina Petrucci Almeida | Keywords: | BRIEF-2; Funções Executivas; Acordo; Validação; Estudo Exploratório; BRIEF-2; Executive Functions; Agreement; Validation; Exploratory Study | Issue Date: | 23-Feb-2021 | Serial title, monograph or event: | Contributos para a validação do BRIEF-2 (Behavior Rating Inventory Of Executive Function – Second Edition) para a população portuguesa: Estudo exploratório do acordo entre informadores | Place of publication or event: | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra | Abstract: | Objetivo: A presente dissertação consiste num estudo exploratório do acordo entre informadores, inserido no projeto de validação e normalização do BRIEF-2 (Behavior Rating Inventory of Executive Functions – Second Edition) para a população Portuguesa. Pretendeu-se, assim, determinar o grau de acordo entre as três versões do BRIEF-2 (Autorresposta, Pais e Professores) em relação ao funcionamento executivo de jovens com idades dos 6 aos 18 anos. Método: A amostra deste estudo foi de 187 pais e 187 jovens (autorresposta) e de 71 pais, professores e jovens. Resultados: As análises realizadas demonstraram proximidade entre as avaliações dos pais e dos jovens (autorresposta), sendo que apenas na amostra de 187 sujeitos se registaram correlações significativas fracas a moderadas; verificou-se, também, um acordo moderado entre pais e professores; quanto aos resultados das versões de professores e de autorresposta, estes apresentaram-se desiguais e não se verificou nenhuma correlação significativa. Conclusão: À exceção das versões de professores e autorresposta, os dados recolhidos são concordantes com a literatura existente. Objective: This dissertation consists of an exploratory study of the agreement between informants, inserted in the BRIEF-2 (Behaviour Rating Inventory of Executive Functions - Second Edition) validation and standardisation project for the Portuguese population. Thus, the intention was to determine the level of agreement between the three versions of BRIEF-2 (Self-Report, Parents and Teachers) with regard to the executive functioning of subjects with ages ranging from 6 to 18. Method: The sample analysed in this study was 187 parents and 187 self-report and 71 parents, teachers and self-report. Results: The analysis made showed a proximity between the evaluations of parents and subjects (self-report), and only in the sample of 187 subjects were there significant weak to moderate correlations; there was also a moderate agreement between parents and teachers; as for the results of the versions of teachers and self-report, these were unequal and there was no significant correlation. Conclusion: With the exception of the teachers' and the self-report versions, the collected data is in agreement with the existing literature. . . |
Description: | Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação | URI: | https://hdl.handle.net/10316/95104 | Rights: | embargoedAccess |
Appears in Collections: | FPCEUC - Teses de Mestrado UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | Login |
---|---|---|---|---|
Tese_Erica Santos 2021.pdf | 919.22 kB | Adobe PDF | Embargo Access Request a copy |
Page view(s)
355
checked on Sep 24, 2024
Download(s)
27
checked on Sep 24, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License