Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93474
Title: Meditation practice effects in subject with Autistic Spectrum Disorder
Other Titles: Efeitos da prática da meditação em indivíduos com Transtorno do Espectro Autístico
Authors: Descamps, Gaston
Orientador: Gaspar, Pedro Miguel Pereira
Keywords: Transtorno do Espectro Autista; Meditação; Autistic Spectrum Disorder; Meditation
Issue Date: 28-Jul-2020
Serial title, monograph or event: Meditation practice effects in subject with Autistic Spectrum Disorder
Place of publication or event: APPDA Coimbra
Abstract: This qualitative study was made over a time rage of 9 months, including two cycles, one of 8 weeks and one of 4 months, with the same sample. Participants, at the number of 9 for the first cycle and 8 for the second (one left), have all Autistic Spectrum Disorder, once a week a session of Meditation, constituted of Mindfulness exercises and mantras exercises was made in the centre were the sample was studying. Participants have 21.5 years old in average (4.37± SD) one is a women, the others are all man. The participants were all invited to practice at home the different exercises, when waking up and before to sleep, approximately 15 minutes. We notices by making qualitative interviews at the end of both cycles, with the participants, their families and staff members of the centre, that the one who had the better program addhesion, by practicing at home,they were five in total, were the ones more susceptible to obtain results, in stress and anxiety reduction, increase of concentration and better emotional control. From fieldnotes interviews, we observed a better class mood environment and by comparing our sample with a second one during the second cycle, we realized how the participants improved in the technicity of the practice and were not beginners at the end. We suppose that family interest in the practice had an impact on the addhesion on the participant program and by consequence on better results. For future studies it would be interesting to include families in an introductive program, which we suppose would encourage the participants to practice more at home.
Este estudo qualitativo foi realizado com duração de 9 meses, incluindo dois ciclos, um de 8 semanas e um de 4 meses, com a mesma amostra. Os participantes, no número 9 no primeiro ciclo e 8 no segundo (um deixou o grupo), têm todos os Transtornos do Espectro Autista, uma vez por semana, uma sessão de Meditação, constituída de exercícios de Mindfulness e exercícios de mantras no centro foram realizadas onde que os participantes estavam estudando. Os participantes têm 21,5 (4.37± DP) anos, uma é mulher, os outros são todos homens. Todos os participantes foram convidados a praticar em casa os diferentes exercícios, ao acordar e antes de dormir, aproximadamente 15 minutos. Observamos, por meio de entrevistas qualitativas, no final dos dois ciclos, com os participantes, suas famílias e funcionários do centro, que quem teve a melhor adesão ao programa, praticando em casa, eram cinco no total, eram os mais suscetíveis a obter resultados, em redução de estresse e ansiedade, aumento da concentração e melhor controle emocional. A partir de entrevistas em notas de campo, observamos um ambiente de humor de classe melhor e, comparando nossa amostra com uma segunda durante o segundo ciclo, percebemos como os participantes melhoraram a tecnicidade da prática e não eram iniciantes no final. Supomos que o interesse da família na prática tenha impactado a adesão ao programa participante e, consequentemente, melhores resultados. Para estudos futuros, seria interessante incluir famílias em um programa introdutório, o que supomos encorajaria os participantes a praticar mais em casa.
Description: Dissertação de Mestrado em Exercício e Saúde em Populações Especiais apresentada à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/93474
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Thesis MESPE Gaston Descamps.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

142
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

194
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons