Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93385
Title: O Ensino da Gastronomia: um comparativo entre Brasil e Portugal na formação do gastrónomo nos séculos XX e XXI
Other Titles: The Teaching of Gastronomy: a comparative study in the formation of the gastronomist between Brazil and Portugal in the twentieth and twenty-first centuries.
Authors: Lima, Marcela Martins de
Orientador: Cabral, Adília Rita Cabral de
Keywords: Tecnologia em Gastronomia; Licenciatura em Gastronomia; Ensino; Gastronomia; Coimbra; Gastronomy Technology; Degree in Gastronomy; Teaching; Gastronomist; Coimbra
Issue Date: 22-Oct-2019
Serial title, monograph or event: O Ensino da Gastronomia: um comparativo entre Brasil e Portugal na formação do gastrónomo nos séculos XX e XXI
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: Intitulada O Ensino da Gastronomia: um comparativo entre Brasil e Portugal na formação do gastrónomo nos séculos XX e XXI , a dissertação em apreciação investiga dois cursos Superiores de Gastronomia nos referidos países. Com o intuito de entender e demonstrar como são construídos estes perfis profissionais, ela analisa e compara os currículos acadêmicos que norteiam o Curso Superior de Tecnologia em Gastronomia da Universidade Anhembi Morumbi (São Paulo) e a Licenciatura em Gastronomia do Instituto Politécnico de Coimbra. Considerando o contexto histórico e sociocultural de cada país e atendendo ao crescente interesse pela temática bem como à importância e aumento de estudos da alimentação no Brasil e em Portugal, sentimos a necessidade no atual contesto profissional gastronómico, de desenvolvê-la na presente dissertação. Para além deste interesse, a dissertação constrói um histórico dos perfis formativos, ainda jovem para os dois países, sobre a pesquisa dos hábitos e tradições alimentares. O comparativo do conjunto de unidades curriculares e dos temas oferecidos nestas formações, objetivou reunir as similaridades e as especificidades entre os dois cursos. Referente a estes aspectos, os documentos oficiais de cada curso demonstram a proximidade da formação de modo geral ainda que exista entre elas uma diferença de quase 20 anos de atuação, já que o Brasil inaugurou o primeiro curso em 1999 e Portugal em 2017. As divergências encontradas entre os cursos de Gastronomia analisados, atestam que o amadurecimento da formação direciona a escolha de temáticas que aparecem mais presentes do que outras na matriz curricular. Desse modo, é perceptível que as discussões atuais sobre a alimentação podem alterar as habilidades e competências necessárias ao gastrónomo em cada país.
Entitled The Teaching of Gastronomy: a comparative study in the formation of the gastronomist between Brazil and Portugal in the twentieth and twenty-first centuries, the dissertation under study investigates two gastronomy courses offered by universities in these countries. In order to understand and demonstrate how these professional profiles are assembled, it analyzes and compares the academic curricula that guide the Anhembi Morumbi University Degree in Gastronomy Technology (São Paulo) and the Degree in Gastronomy of the Coimbra Polytechnic Institute. Considering the historical and sociocultural context of each country and given the growing interest in the theme as well as the importance and increase of Food Studies in Brazil and Portugal, we feel the need in the current gastronomic professional context to develop this theme in this dissertation. Besides this interest, the dissertation builds a history of these formative profiles on the research of eating habits and traditions, which is still recent in both countries. The comparison of the set of curricular units and the themes offered in these courses aimed to gather the similarities and specificities between the two courses. Regarding these aspects, the official documents of each course demonstrate the proximity of training in general although there is a difference of almost 20 years between them, since Brazil inaugurated the first course in 1999 and Portugal in 2017. The divergences found among the gastronomy courses analyzed attest that the consolidation of the training directs the choice of themes that appear more present than others in the curricular plan. Thus, it is noticeable that current Food Studies discussions can alter the skills and competencies needed by the gastronomist in each country.
Description: Dissertação de Mestrado em Alimentação: Fontes, Cultura e Sociedade apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/93385
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MarcelaLima_versaofinal.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

159
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

177
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons