Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108474
Title: As Estratégias de Metacognição na Leitura de Textos Poéticos
Other Titles: Metacognition Strategies in the Reading of Poetic Texts
Authors: Marques, Carolina da Fonseca Matias
Orientador: Machado, Ana Maria Silva
Keywords: ensino da literatura; estratégias de metacognição; imagens sensoriais; questioning; antecipações e inferências; literature teaching; metacognition strategies; sensory images; questioning; predictions and inferences
Issue Date: 25-Jul-2023
Serial title, monograph or event: As Estratégias de Metacognição na Leitura de Textos Poéticos
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This internship report is part of the master’s degree in Ensino de Português no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, which theme is “Metacognition Strategies in the Poetic Texts Reading”.In the first part, we characterise and reflect on the internship context.The second part develops the IR theme: adapting and applying a range of metacognition strategies set by Judi Moreillon in “Collaborative strategies for teaching reading comprehension – maximising your impact” (2007) to a 12th-grade class.Here, we also describe the three didactizations: first, “sensory images”; second, “questioning”; and third, “anticipations and inferences”. After each description, we analyse the associated data.Then, the final considerations arise: by recovering the data already analysed, we reflect again on the results of metacognition strategies application in the supervised pedagogical practice group. In addition, we also discuss some of the problems that have arisen and propose possible ways to avoid them in future applications of these and other metacognition strategies........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
O presente relatório de estágio surge no âmbito do Mestrado em Ensino de Português no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário e é subordinado ao tema “As Estratégias de Metacognição na Leitura de Textos Poéticos”. Na primeira parte, caracteriza-se o contexto em que foi realizado o estágio e faz-se uma reflexão sobre o mesmo.Na segunda parte, desenvolve-se o tema do relatório de estágio. Trata-se da adaptação e aplicação de um conjunto de estratégias de metacognição sugeridas por Judi Moreillon em “Collaborative strategies for teaching reading comprehension – maximizing your impact” (2007) a uma turma de 12.º ano. Descrevem-se, também, as três didatizações subordinadas ao tema do RE: a primeira, da estratégia de metacognição “imagens sensoriais”; a segunda, da estratégia de metacognição “questioning”; e a terceira, da estratégia de metacognição “antecipações e inferências”. Após cada descrição, analisam-se as respostas mais relevantes dos alunos, bem como os dados que lhe estão associados. Por fim, surgem as considerações finais: a partir dos dados já analisados, sintetizam-se os resultados da aplicação de estratégias de metacognição na turma da prática pedagógica supervisionada. Para além disso, reflete-se sobre o estudo realizado e sugerem-se possíveis formas de evitar problemas em aplicações futuras destas e outras estratégias de metacognição.............................................................................................................................
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108474
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
CarolinaMarques_versaofinal.pdf9.34 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons