Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/107152
Title: Smartphones: o sistema nervoso da comunicação líquida
Other Titles: Smartphones: The nervous system of liquid communication
Authors: Cunha, Isabel Ferin 
Seabra, Cláudia 
Silva, Paulo
Keywords: millennials; publicidade; telemóveis; usos & gratificações; experiência de fluxo; millennials; advertising; mobile phones; uses & gratifications; flow
Issue Date: 2019
Publisher: Universidade Nova de Lisboa - Center for Media Research and Journalism
Serial title, monograph or event: Media e Jornalismo
Volume: 19
Issue: 34
Abstract: A utilização das novas tecnologias móveis tornou-se um fenómeno global. Existe “uma cultura jovem móvel global” e uma “emergência da sociabilidade em rede” (Castells et al., 2009: 183-184). O objetivo deste estudo passou por compreender a utilização dos telemóveis pelos millennials, que gratificações procuram e os efeitos sociais gerados pela utilização destes equipamentos. O trabalho desenvolvido, através de uma metodologia mista que reuniu a investigação quantitativa e qualitativa, compreendeu a análise de 649 questionários a jovens adultos e 46 posts das páginas da rede social Facebook, dos principais operadores do setor das telecomunicações, em Portugal. O efeito da vivência da experiência de fluxo, entre outros resultados revelados pelo modelo de equações estruturais, poderá servir de advertência para os próprios utilizadores, pais, empresas e escolas que funcionam como mediadores do ensino da linguagem, através das novas tecnologias.
The use of new mobile technologies has become a global phenomenon. There is “a global mobile youth culture” and an “emergency of the sociability in a network” (Castells et al., 2009: 183-184). This study main goal is to understand the mobile phone use by the millennials, and inherent gratifications and social effects generated by the use of such equipment. The research carried out through a mixed methodology that met the quantitative and qualitative research included the analysis of 649 questionnaires applied to young adults and 46 posts obtained from the Facebook webpages of the main telecommunications operators in Portugal. The flow effect among other results revealed by structural equation model, may serve as a warning to the users themselves, parents, companies and schools, which act as educational mediators of language, through new technologies.
URI: https://hdl.handle.net/10316/107152
ISSN: 2183-5462
1645-5681
DOI: 10.14195/2183-5462_34_5
Rights: openAccess
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