Utilize este identificador para referenciar este registo: https://hdl.handle.net/10316/106677
Título: Lifestyle and anthropometric indicators have greater associations with steps/day in boys than in girls
Autor: Victo, Eduardo Rossato de
Ferrari, Gerson
Pires, Carlos André Miranda 
Solé, Dirceu
Araújo, Timóteo Leandro
Katzmarzyk, Peter Todd
Matsudo, Victor Keihan Rodrigues
Palavras-chave: Motor activity; Lifestyle; Body composition; Public health; Pediatrics; Students; Atividade motora; Estilo de vida; Composição corporal; Saúde pública; Pediatria; Estudantes
Data: 2020
Editora: Sociedade De Pediatria De Sao Paulo
Projeto: The ISCOLE Brazil research project was funded by the Pennington Biomedical Research Center in partnership with Coca-Cola Company 
Título da revista, periódico, livro ou evento: Revista Paulista de Pediatria
Volume: 39
Resumo: Objective: To verify the association of lifestyle, anthropometric, sociodemographic, family and school environment indicators with the number of steps/day in children. Methods: The sample consisted of 334 children (171 boys) from nine to 11 years old. Participants used the Actigraph GT3X accelerometer to monitor the number of steps/day, moderate to vigorous physical activity (MVPA) and sedentary time (ST) for seven consecutive days. Height, body weight, body mass index (BMI), waist circumference (WC), and body fat were also measured. Lifestyle indicators such as diet, environment, neighborhood, and parental schooling level were obtained with questionnaires. For the identification of variables associated to the number of steps/day, multiple linear regression models were used. Results: The mean steps/day of boys and girls were statistically different (10,471 versus 8,573; p<001). Among boys, the variables associated to the number of steps/day were: MVPA (β=0.777), ST (β=-0.131), BMI (β=-0.135), WC (β=-0.117), and BF (β=-0.127). Among girls, the variables associated to the number of steps/day were: MVPA (β=0.837), ST (β=-0.112), and parents’ educational level (β=0.129). Conclusions: Lifestyle indicators, body composition variables and parental educational level influence the number of steps/day of children, and MVPA and ST are common for both sexes.
Objetivo: Verificar a associação dos indicadores de estilo de vida, antropométricos, sociodemográficos, ambiente familiar e escolar com a quantidade de passos/dia em crianças. Métodos: A amostra constituiu-se de 334 crianças (171 meninos) de 9 a 11 anos. Os participantes utilizaram o acelerômetro Actigraph GT3X para monitorar a quantidade de passos/dia, a atividade física moderada a vigorosa (AFMV) e o tempo sedentário (TS) durante sete dias consecutivos. Estatura, massa corporal, índice de massa corpórea (IMC), circunferência de cintura (CC) e gordura corporal também foram mensurados. Indicadores de estilo de vida, como dieta, ambiente, vizinhança e nível de escolaridade dos pais, foram obtidos por questionários. Para identificar as variáveis associadas à quantidade de passos/dia, utilizaram-se modelos de regressão linear múltipla. Resultados: As médias de passos/dia dos meninos e das meninas foram estatisticamente diferentes (10.471 versus 8.573; p<0,001). Nos meninos, as variáveis associadas à quantidade de passos/dia foram: AFMV (β=0,777), TS (β=-0,131), IMC (β=-0,135), CC (β=- 0,117) e gordura corporal (β=-0,127). Já entre as meninas, as variáveis associadas à quantidade de passos/dia foram: AFMV (β=0,837), TS (β=-0,112) e nível educacional dos pais (β=0,129). Conclusões: Indicadores de estilo de vida, variáveis de composição corporal e nível educacional dos pais influenciaram a quantidade de passos/dia das crianças. A AFMV e o TS foram comuns para ambos os sexos.
URI: https://hdl.handle.net/10316/106677
ISSN: 1984-0462
0103-0582
DOI: 10.1590/1984-0462/2021/39/2019413
Direitos: openAccess
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