Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/105114
Title: A máscara de Salazar e outras fotografias: Uma história no futuro do pretérito
Other Titles: The mask of Salazar and other photographs: A history of what could have been
Authors: Martinez, Luciana
Keywords: Fotografia; Walter Benjamin; Brasil; Portugal; História; Photography; Walter Benjamin; Brazil; Portugal; History
Issue Date: 6-Dec-2022
Publisher: CEHUM
Serial title, monograph or event: Revista 2i: Estudos de Identidade e Intermedialidade
Volume: 4
Issue: 6
Place of publication or event: Braga
Abstract: Em diversos momentos de suas teses Sobre o conceito da História, Walter Benjamin afirma ser imperativo do historiador parar o tempo, fixar o passado e destacá-lo do “tempo vazio e homogêneo” do progresso (1994b, p. 229). O objeto histórico seria o tempo desta imobilização que “estilhaça o contínuo da história” (ibid., p. 262) em direção à redenção. Neste ensaio, proponho um percurso entre três fotografias, interpretadas aqui como imagens dialéticas capazes de condensar passado, presente e futuro num único instante. Através delas, sugiro que desenhemos rupturas na linha temporal do progresso e vislumbremos uma remontagem da história. O ponto de partida desta constelação de imagens é uma fotografia da reinauguração do Padrão dos Descobrimentos, em 1960, durante as Comemorações Henriquinas. Depois, veremos fotografias de Eduardo Viveiros de Castro em comunidades indígenas, nos anos 1980, e de Carlos Vergara no bloco de carnaval do Cacique de Ramos, no Rio de Janeiro, durante a década de 1970. No passado fixado por estas imagens, no tempo suspenso das fotografias, este trabalho vai buscar brechas para um futuro alternativo.
Throughout his Thesis on the Philosophy of History, Walter Benjamin claims it is mandatory for the historical materialist to arrest time, to seize the past and to detach it from the “homogeneous, empty time” of progress (2007, p. 261). The historical object would be, then, the time of this immobilization of the past that “blast[s] open the continuum of history” (ibid., p. 262). In this essay, I propose a tour between three photographs, read here as dialectical images capable of condensing past, present and future in a unique instant. Through their analysis, I suggest that we draw ruptures in the temporal line of progress and that we imagine a new montage of history. Our starting point is a photo of the Monument to the Discoveries, in Lisbon, in 1960, during the 5th centenary of the death of Henry the Navigator. Then, I will analyze photographs of Eduardo Viveiros de Castro taken in indigenous communities in the 1980s and of Carlos Vergara shot in Rio de Janeiro’s street carnival during the 1970s. In the past fixed in those images, in the suspended time of the photographs, this essay will search for breaches from which to build an alternative future.
URI: https://hdl.handle.net/10316/105114
ISSN: 2184-7010
DOI: 10.21814/2i.3965
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
A mascara de Salazar e outras fotografias.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

91
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

44
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons