Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/99545
Title: Verbos modais alemães da perspetiva de alunos portugueses
Authors: Carecho, Judite 
Soares, Rute 
Keywords: Verbos modais; Significados; Ensino de alemão; Manuais; Gramáticas; Modal verbs; Meanings; Teaching German; Textbooks; Grammars
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Serial title, monograph or event: A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Parte-se de uma descrição dos verbos modais alemães müssen e sollen que tem em conta a complexidade das informações e exemplos disponíveis em gramáticas de referência e dicionários, mas que é organizada considerando a perspetiva de alunos portugueses e a expressão dos signifi cados modais relevantes na sua língua materna. Passa-se então à análise do modo como o signifi cado de müssen e sollen é apresentado em alguns manuais de ensino da língua no que respeita à sua clareza e coerência para um público-alvo constituído por alunos portugueses. A análise revela um contraste entre a necessidade de explicações e sistematizações simples e a diversidade e complexidade dos usos concretos de sollen e müssen que surgem em textos e situações comunicativas. Chama-se a atenção para a necessidade de um equilíbrio que deve passar por uma sistematização progressiva e recapitulativa dos aspetos que surgem em diferentes momentos e contextos comunicativos e em diferentes níveis.
The German modal verbs müssen and sollen are fi rst described taking into account the complex information and examples provided by grammars and dictionaries, but also the perspective of Portuguese students who learn German, more specifi cally the way relevant modal meanings are conveyed in their native language. This description is the basis for an analysis of the way müssen and sollen are presented in some German textbooks, focussing on the clarity and coherence of this presentation from the perspective of portuguese learners. The analysis shows a contrast between the need for simple explanations and systematization of verb meanings on one hand and the diversity and complexity of concrete usage in texts and communicative situations on the other. A necessary balance between these opposite tendencies envolves progressive systematization which resumes meanings and uses dealt with at different learning moments and levels and in different communicative contexts.
URI: https://hdl.handle.net/10316/99545
ISBN: 9789892617015
9789892617008
DOI: 10.14195/978-989-26-1701-5_12
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CELGA - Livros e Capítulos de Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Carecho_Soares_2019_Verbos_modais.pdf229.84 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

110
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

134
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons