Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/9900
Title: António da Silva Leite : criatividade e "moda" na música romântica portuense
Authors: Bessa, Rui Manuel Pereira da Silva 
Orientador: Cardoso, José Maria Pedrosa
Issue Date: 30-Mar-2009
Citation: Bessa, Rui Manuel Pereira da Silva - António da Silva Leite : criatividade e "moda" na música romântica portuense. Coimbra, 2008.
Abstract: Este estudo pretende evidenciar a vida e obra de António da Silva Leite, compositor nascido no Porto em 1759 de uma família católica da média burguesia. Seguiu a carreira eclesiástica que veio a interromper quando era clérigo menor – in minoribus – e seguiu a carreira musical. Músico revelador de personalidade bem vincada, não hesitou em recorrer ao Tribunal Régio a pedir a nulidade de uma Ordem do Provisor do bispado, que afectava a vida profissional dos músicos, não obstante a sua formação ligada à Sé do Porto. Foi professor de muitos alunos para quem escreveu Estudo de Guitarra, obra importante na prática musical portuguesa. Compôs obras sacras e profanas, literárias e didáctico-pedagógicas, modinhas e hinos patrióticos. A confiança que mereceu das instituições que o convidaram para músico, “mestre de capela” e cerimónias, a contratação para maestro, compositor e director artístico do Teatro de S. João e a nomeação para Mestre de Capela da Catedral, revelam-no um homem competente, de grande saber e reconhecido pelos seus contemporâneos. A presente dissertação dará particular destaque à Missa Moisés, paródia da Ópera Mosè in Egitto de Gioacchino Rossini, que escreveu em idade avançada sendo o ponto alto da sua obra religiosa, revelando-se um compositor actual e actualizado, com uma linguagem criativa e perfeitamente enquadrada na “moda” do tempo.
This study intends to emphasize the life and work of António da Silva Leite, a composer born in Oporto in 1759, from a middle bourgeois catholic family. He followed an ecclesiastical career that he interrupted when he was a minor clergyman - in minoribus - and continued with a musical career. A musician with a distinctive personality, he did not hesitate to appeal to the Regal Court claiming the annulment of an Order from the diocese Provisor, which affected the musicians’ professional life, notwithstanding his education connected to the the Oporto Cathedral. He was a teacher to many students, for whom he wrote the Estudo de Guitarra, an important work in Portuguese musical practice. He composed both religious and profane music, literary and didactic-pedagogical works, “modinhas” and patriotic hymns. The preference he earned from institutions that have hired him as a musician, ceremony and “chapel master”, the engagement as a maestro, composer and artistic director of the “S. João” Theatre and the nomination to be the Cathedral’s Chapel Master, have proved him to have been a proficient and intelligent man, recognized by his peers. This thesis will focus particularly on the Moisés Mass, a parody of the Opera Mosè in Egitto from Gioacchino Rossini (written in his old age, and having become his master religious work), revealing a contemporary and up to date composer, with a creative language perfectly framed in his time’s “fashion”.
Description: Tese de doutoramento em Ciências Musicais (Ciências Musicais Históricas) apresentada à Fac. Letras da Univ. Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/9900
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUC Secção de Artes - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat
20081106_TeseDefinitiva_CapitulosCD.pdf52.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 20

858
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 20

1,355
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.