Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97384
Title: Relatório de Estágio Pedagógico Desenvolvido na Escola Básica Integrada C/J.I. Professor Doutor Ferrer Correia Junto da Turma do 8ºF no Ano Letivo 2020/2021
Other Titles: Pedagogical Training Report Developed at Escola Básica Integrada C/J.I. Professor Doutor Ferrer Correia with the 8ºF Class in the Academic Year 2020/2021
Authors: Catarino, Edgar de Almeida
Orientador: Campos, Maria João Carvalheiro
Keywords: Ensino; Aprendizagem; Inclusão; Educação Física; Estágio Pedagógico; Teaching; Apprenticeship; Inclusion; Physical Education; Pedagogical Internship
Issue Date: 23-Nov-2021
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico Desenvolvido na Escola Básica Integrada C/J.I. Professor Doutor Ferrer Correia Junto da Turma do 8ºF no Ano Letivo 2020/2021
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This report demonstrates and presents the work done in the Pedagogical Internship at Escola Básica Integrada com Jardim de Infância Professor Doutor Ferrer Correia, during the lessons of the 8th grade class F in the school year 2020/2021. This report is part of the curricular unit of the Internship Report of the Master's Degree in Teaching of Physical Education of the University of Coimbra. This report aims to present a panoply of tasks performed during the Pedagogical Training period, describing some of the main tasks accomplished, along with a critical reflection, which acknowledges the limitations experienced and the skills and knowledge both developed and acquired. The contemplation of the document is presented in three main parts. The first part examines the contextualization of the practice developed, carrying out a verification of the expectations present at the beginning of the internship and an assessment of the surrounding context. The second part, focused on pedagogical practice and the whole practical process carried out in Pedagogical Training, completed with a critical reflection on the various practices developed, in a conscious manner. Thereafter, conclusions were drawn on the limitations and aspects not achieved in the pedagogical practice, and the skills stimulated, developed and overcome. The third part was constructed upon the further development of the problem-theme, investigating and exploring the inclusion thematic through a study. The development of the research aimed to investigate the inclusive attitudes of students in Physical Education classes towards students with disabilities.
O relatório apresentado demonstra e faz presente o trabalho elaborado no Estágio Pedagógico na Escola Básica Integrada com Jardim de Infância Professor Doutor Ferrer Correia, na lecionação da turma F do 8º ano no ano letivo de 2020/2021. Este relatório integra a unidade curricular de Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física da Universidade de Coimbra. No relatório em questão visa apresentar uma panóplia de tarefas exercidas durante o período de Estágio Pedagógico descrevendo algumas das principais tarefas concretizadas, acompanhadas juntamente de uma reflexão crítica, reconhecedora das limitações vividas e das competências e saberes desenvolvidos e adquiridos. A contemplação do documento é apresentada em três principais partes. A primeira averiguando a contextualização da prática desenvolvida, realizando através desta, uma verificação das expetativas presentes do início do estágio e uma avaliação do contexto envolvente. A segunda parte, incidida sobre a prática pedagógica e todo o processo prático efetuado no Estágio Pedagógico, completado de uma reflexão critica sobre as várias praticas desenvolvidas, de forma consciencializada. Retirando daí ilações sobre as limitações e aspetos não atingidos na prática pedagógica, e das competências estimuladas, desenvolvidas e superadas. A terceira parte foi construída no aprofundamento do tema-problema, investigando e explorando a temática da inclusão através de um estudo. O desenvolvimento do estudo pretendeu averiguar as atitudes inclusivas dos alunos nas aulas de Educação Física, relativamente aos alunos com deficiência.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/97384
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório_de_Estágio_EdgarCatarino.pdf2 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

32
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

31
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons