Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/96689
Title: NECESSIDADES PSICOLÓGICAS BÁSICAS E PRÁTICA EM GRUPOS HOMOGÉNEOS E HETEROGÉNEOS
Other Titles: Basic psychological needs and practice in homogeneous and heterogenous groups
Authors: Gomes, Leonardo Gonçalves
Orientador: Coelho, Miguel Ângelo Sousa Fachada Domingues
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Diferenciação Pedagógica; Necessidades Psicológicas Básicas; Teacher Training; Physical Education; Pedagogical Differentiation; Basic Psychological Needs
Issue Date: 24-Nov-2021
Serial title, monograph or event: Necessidades psicológicas básicas e prática em grupos homogéneos e heterogéneos
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este documento representa o Relatório de Estágio, unidade curricular do segundo ano do Mestrado de Ensino em Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. O Estágio Pedagógico foi realizado na Escola EB 2,3/S Dr. Daniel de Matos, em Vila Nova de Poiares, junto da turma A, do 12º ano de escolaridade. O presente relatório reflete todo o trabalho e aprendizagens desenvolvidas no decorrer do Estágio Pedagógico, onde é realizada uma análise e reflexão crítica de todo este processo. Esta experiência do Estágio Pedagógico foi repleta de vivências enriquecedoras que certamente contribuíram para o nosso sucesso enquanto profissionais da área da Educação Física. Encontra-se dividido em 3 capítulos: contextualização da prática desenvolvida, referindo as expetativas inicias e a caracterização do contexto, a prática pedagógica, no que às suas atividades diz respeito, o processo de ensino-aprendizagem, a organização e gestão escolar, os projetos e parcerias educativas, assim como a atitude ética-profissional. Por fim, no último capítulo, o aprofundamento do tema-problema que representa a investigação realizada durante o ano letivo. Esta investigação teve como objetivo conhecer os efeitos ao nível das Necessidades Psicológicas Básicas dos alunos, na prática de Educação Física nos diferentes tipos de grupos, quer homogéneos, quer heterogéneos. A amostra foi a turma onde decorreu o Estágio Pedagógico, com 17 alunos, sendo 10 do género masculino, e 7 do sexo feminino. Os procedimentos do estudo consistiram na aplicação de dois questionários, sendo que entre os mesmos, se procedeu ao trabalho com grupos homogéneos e heterogéneos.
The present document is the Teacher Training Report, curricular unit integrated in the second year of the Master’s Degree in Teaching of Physical Education in Basic and Secondary Education, from the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. The Pedagogical Internship was held at the EB 2,3/S Dr. Daniel de Matos School, in Vila Nova de Poiares, with the A class, from the 12th grade. This report reflects all the developed work and learning during Teacher Training, being carried out an analysis and critical reflection of this entire process. The Teacher Training experience was enriched with experiences which contributed in a major way for our success as professionals in the field of Physical Education. It is divided into 3 chapters: contextualization of the practice developed, referring to initial expectations and the characterization of the context, the pedagogical practice, in what concerns its activities, the teaching-learning process, the school organization and management, the educational projects and partnerships, as well as the ethical-professional attitude. Finally, in the last chapter, there is the deepening of the theme-problem that represents the research carried out during the school year. This investigation aimed to understand the effects at the level of the Basic Psychological Needs of students, in the practice of Physical Education in different types of groups, either homogeneous or heterogeneous. The sample used was the class where the Pedagogical Internship took place, with 17 students, being composed of 10 males and 7 females. The study procedures consist in the application of two questionnaires, and between them, the work was carried out with homogeneous and heterogeneous groups.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/96689
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio - Leonardo Gomes - 2015245343.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

10
checked on Dec 24, 2021

Download(s)

8
checked on Dec 24, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons