Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/96525
Title: Dificuldades de Aprendizagem: Ajuda-me quando menos acerto, porque é quando mais preciso
Other Titles: Learning Disabilities: Help me when I fail the most, because that's when I need the most
Authors: Paulino, Daniela Filipa de Jesus
Orientador: Festas, Maria Isabel Ferraz
Keywords: Intervenção Psicopedagógica; Métodos e Técnicas de Estudo; Dislexia; Dificuldades de Aprendizagem; Contexto Escolar; Psychopedagogical Intervention; Study Methods and Study Techniques; Dyslexia; Learning Difficulties; School Context
Issue Date: 22-Jul-2021
Serial title, monograph or event: Dificuldades de Aprendizagem: Ajuda-me quando menos acerto, porque é quando mais preciso
Place of publication or event: Colégio da Rainha Santa Isabel
Abstract: This report describes the work developed in the curricular internship of the Master in Educational Sciences, of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra, at the Rainha Santa Isabel Colégio, located in the city of Coimbra. Combining the functions of the professional in Educational Sciences with the needs of the host institution, this work, included in the area of Psychopedagogy, was centered on learning difficulties, namely on Dyslexia, on Study Methods and Study Techniques, and on attention, concentration and memory problems. The sessions were held at the Psychology and Orientation Service (SPO) of the institution, and consisted in assessing students’ difficulties, and in planning and implementing interventions adjusted to the needs of each student. The Study Methods and Techniques Program was implemented, in a study room, on a total of 19 students from the 5th grade. This program covered topics such as time management, place of study, attention, concentration and memory and study techniques, such as underlining, summaries, diagrams and notes, over fifteen sessions, through the exposure to information and group activity and reflection. This report aims to provide knowledge about the process of reeducating reading and writing, improving concentration, attention and memory skills, learning study methods and study techniques. It also intend to give a better understanding of the role of the professional of Science Education in an academic context.
O presente relatório relata todo o trabalho desenvolvido ao longo do estágio curricular do Mestrado em Ciências da Educação, da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, no Colégio da Rainha Santa Isabel, nesta mesma cidade. Combinado as funções do profissional em Ciências da Educação com as necessidades da instituição que nos acolheu, este trabalho inserido na área de Psicopedagogia, centrou-se nas dificuldades de aprendizagem, particularmente na Dislexia, nos Métodos e Técnicas de Estudo, nos problemas de atenção, concentração e memória. Ao longo do estágio, foram feitas várias sessões de acompanhamento dos alunos, no Serviço de Psicologia e Orientação (SPO) da instituição, avaliando as dificuldades dos mesmos, planificando e implementando intervenções adequadas às necessidades de cada um. Já na sala de estudo, implementou-se o Programa de Métodos e Técnicas de Estudo, com dezanove alunos do 5.ºano de escolaridade. Este programa abordou temas como a gestão do tempo, o local de estudo, a atenção, a concentração e a memória e as técnicas de estudo, como sublinhados, resumos, esquemas e apontamentos, ao longo de quinze sessões, através da exposição de informação e da realização de atividades e reflexão em grupo. Neste relatório descrevem-se as atividades desenvolvidas no âmbito da reeducação da leitura e da escrita, da melhoria das capacidades de concentração, atenção e memória e da aprendizagem dos Métodos e Técnicas de Estudo. A realização destas atividades ajudou a clarificar o papel que um Técnico Superior de Educação pode ter, tanto no contexto escolar, como social, aspeto esse que focaremos na parte final do presente relatório.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/96525
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório Daniela Paulino.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons