Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93996
Title: The Open Academic Environment: A New Visual Identity
Other Titles: O Open Academic Environment: Uma Nova Identidade Visual
Authors: Carvalho, Ana Rita Gamelas da Costa Pacheco de
Orientador: Boavida, Ana Madalena de Sousa Vasconcelos Matos
Keywords: código aberto; identidade; comunidade; redesign; interface de utilizador; open source; branding; comunity; redesign; user interface
Issue Date: 11-Nov-2020
Serial title, monograph or event: The Open Academic Environment: A New Visual Identity
Place of publication or event: Remoto
Abstract: Designers and developers have a difficult path to tread when it comes to creating interfaces. Considering that an interface is a necessary tool that allows the user to interact with a system, meeting users' needs and anticipating expectations is crucial for a positive result. In today's world, where online communities flourish, open source projects are favored and the demand for innovation within the technology field has never been higher, the user has become critical of the resulting design artifact.As such, this report aims to analyze and provide solutions for the redesign of the Open Academic Environment (OAE), a platform maintained by the Apereo Foundation, with the aim of supporting educational institutions worldwide - through sharing and collaboration between users.Given the somewhat aged image of the OAE, a careful study of the present problems was carried out, both on the website and on the platform. The proposal will include a careful approach to improving the interface. The main objectives will be to redefine redundant or obsolete features and attract the project's target audience, in order to gather volunteers who want to contribute to the open source project. A questionnaire was prepared to understand structural and visual issues of the platform, keeping in line with European data protection legislation.The project is based on the flexible use of Google's Material Design guidelines, in order to create a more modern and accessible design, with visual aesthetics pleasing to the user.
Designers e developers têm um caminho difícil de percorrer no que refere à criação de interfaces. Considerando que uma interface é uma ferramenta necessária que permite ao utilizador interagir com um sistema, atender às necessidades dos utilizadores e antecipar expectativas é crucial para um resultado positivo. No mundo de hoje, onde as comunidades online florescem, projetos de código aberto são favorecidos e a demanda por inovação dentro da área tecnológica nunca foi tão alta, e o utilizador tornou-se crítico em relação ao artefato de design resultante.Como tal, esta investigação tem como objectivo analisar e fornecer soluções para o redesign do Open Academic Environment (OAE), uma plataforma mantida pela Fundação Apereo, com o objectivo de apoiar instituições de ensino em todo o mundo através de partilha e colaboração entre utilizadores. Dada a imagem algo envelhecida do OAE, foi efectuado um estudo cuidadoso das problemáticas presentes, tanto no site como na plataforma. A proposta incluirá uma abordagem cuidadosa para melhorar a interface. Os principais objectivos serão redefinir features redundantes ou obsoletas e atrair o público-alvo do projeto, de forma a reunir voluntários que queiram contribuir para o projeto de código aberto. Foi elaborado um questionário com o fim de entender problemas estruturais e visuais da plataforma, que cumpre com a lei Europeia de protecção de dados.O projecto tem como base a utilização flexível das guidelines de Material Design da Google, com o intuito de criar um design mais moderno e acessível dentro de uma estética visual agradável para o utilizador.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/93996
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
thesis.pdf13.75 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

122
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

184
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons