Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93464
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero no ano letivo de 2018/2019
Other Titles: Teacher Training Report developed at Avelar Brotero Secondary School in the school year of 2018/2019
Authors: Mendes, Miguel Luis Cera
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Prática Pedagógica; Reflexão; Fases da Carreira Profissional; Physical Education; Teacher Training; Pedagogical Practice; Reflexion; Professional Teaching Career's Cycles
Issue Date: 11-Oct-2019
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero no ano letivo de 2018/2019
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O presente relatório revela o trabalho desenvolvido no Estágio Pedagógico, momento esse caracterizado pela aplicação de todos os conhecimentos adquiridos ao longo da formação académica num contexto de prática real do ensino da Educação Física, permitindo a transição do desempenho de função de aluno para a função de professor. Considerando o Estágio Pedagógico como a etapa de conclusão do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, este foi desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, Coimbra, junto da turma 3B do 12º ano de escolaridade do curso Científico-Humanístico da área de Economia, no decorrer do ano letivo de 2018/2019. Representando o Estágio Pedagógico um momento de grandes aprendizagens e vivências, adquirindo experiências que marcarão o nosso percurso académico e futuro profissional, o Relatório demonstra toda a nossa ação didático-pedagógica experienciada desde o planeamento, passando pela realização e terminando na análise e avaliação das nossas ações, adotando um papel reflexivo e procurando sempre evoluir nas tomadas de decisão, na eficiência das estratégias utilizadas, nos valores transmitidos, de modo a melhorar a qualidade de ensino possível e consequente crescimento e sucesso dos alunos. Neste sentido, este documento apresenta três capítulos associados a contextos diferentes. O primeiro capítulo consiste na caracterização do contexto da prática pedagógica abordando o meio envolvente e os agentes intervenientes, nomeadamente a escola, grupo disciplinar, núcleo de estágio e a turma. O segundo, organizado em quatro áreas – atividade de ensino-aprendizagem, atividades de organização e gestão escolar, projetos e parcerias educativas, e atitude ético-profissional, está associado à análise reflexiva da prática pedagógica, e por último, o terceiro capítulo, relativo a um estudo de investigação desenvolvido ao longo do ano letivo que procurou investigar a intervenção pedagógica do docente de educação física com base na perceção de professores e respetivos alunos.
This report reveals all the work developed during the Teacher Training, a moment characterised by the application of the knowledge acquired during the academic education to a real teaching context of Physical Education, thus allowing the transition from the role of student to the one of teacher. The Teacher Training represents a stage of completion of the Master’s Degree in Physical Education Teaching in Elementary and Secondary Education of the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, and was developed in the Avelar Brotero Secondary School, Coimbra, with the 3B class of the 12th grade of the Scientific-Humanistic course in the area of Economy, during the teaching year of 2018/2019. Understanding the Teacher Training as a prime moment of learning and experiences, allowing the acquisition of practical knowledge which will leave its mark on our academic career and professional future, this report exhibits all of the didactic and pedagogical action experienced. Beginning with the planning, on to practice and ending with the analysis and evaluation of our actions, adopting a reflective position and always seeking to evolve within the decision making, in the efficiency strategies used, in the conveyed values, in order to offer the best quality of teaching possible and consequently improve the success and development of students. In this regard, this document presents three chapters associated with different contexts. The first chapter consists in the characterisation of the context of the pedagogical practise, addressing the surrounding environment and the participating agents, namely the school, disciplinary group, teacher training core and the class. The second, organised in four areas – teaching-learning activity, school organisation and management activities, educational projects and partnerships, and the ethical professional attitude – is associated with the reflective analysis of the pedagogical practise. The third, and last chapter, relates to a research study developed during the teaching year which was aimed to research the pedagogical intervention of the physical education teacher with a basis in the perception of both the teachers and their students.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/93464
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1819_Miguel_Mendes.pdf5.92 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

38
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

80
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons