Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93404
Title: Turismo de negócios na província de Luanda
Other Titles: Business tourism in Luanda province
Authors: Maria, Fernando Paulo
Orientador: Moreira, Claudete Carla Oliveira
Keywords: Turismo; destino turístico; negócios; Meeting Industry; Luanda; Tourism; tourist destination; business; Meeting Industry; Luanda
Issue Date: 21-Oct-2019
Serial title, monograph or event: Turismo de negócios na província de Luanda
Place of publication or event: Luanda
Abstract: ABSTRACTTourism is one of the activities of the human being that least compromises the environmental, economic and social stability of communities. It is in this path that many countries create strategies and policies for destination management in order to value tourism more and more. Tourism is one of the main sources of revenue collection and is an alternative on how to combat financial crises and ensure economic and financial stability in many countries. But the issue that is central to this investigation is specifically business tourism in Luanda.Luanda is a province with similar characteristics to other metropolitan cities of the world, it welcomes many people of different nationalities, being multicultural and cosmopolitan. Particularly Luanda is regarded as the main gateway for visitors in the country, being Angola's largest business center. The business tourism that is intended to study is understood in two aspects: the individual aspect and the collective one. On the individual side, it translates into journeys made by men or women outside their comfort zones for more than one day with the aim of resolving issues inherent in the exercise of their profession. In the collective aspect is characterized by the events of the Meeting Industry and the reason for the trip is business.In this research different types of information were collected to elaborate the state of the art. The ultimate goal is to analyze the diversity of business tourism and understand the real importance of the theme in Luanda, the territory under study. Several bibliographic references, documents, such as magazines, reports, Angolan legislation and information, obtained through a structured interview, with the public and private agents related to tourism and directly or indirectly related to tourism in Angola and in particular tourism, were supported. in Luanda. In this context, a data collection instrument, an interview guide, was prepared with the title: Business Tourism in Luanda from the perspective of public and private agents linked to tourism, and 31 interviews were conducted. The content of the interviews allowed to confirm and disprove the research hypotheses defined. It is concluded that Luanda has several equipment, some of very good quality, to host business events, being modern and well sized equipment. The research listed some aspects that should deserve attention of the luandenses, responsible for the destination Luanda management, if they want to develop business tourism.Keywords: Tourism; tourist destination; business; Meeting Industry; Luanda.
RESUMO O turismo é uma das atividades do ser humano que menos compromete a estabilidade ambiental, económica e social das comunidades. É nesta senda que muitos países, criam estratégias e políticas de gestão dos destinos com o intuito de valorizar cada vez mais o turismo. O turismo é uma das principais fontes de arrecadação de receitas e é uma alternativa de como combater as crises financeiras e garantir estabilidade económica e financeira de muitos países. Mas o assunto que é central nesta investigação é concretamente o turismo de negócios em Luanda. Luanda é uma província com caraterísticas semelhantes a outras cidades metrópoles do mundo, acolhe muita gente de diferentes nacionalidades, sendo multicultural e cosmopolita. Particularmente Luanda é tida como a principal porta de entrada dos visitantes no país, sendo o maior centro de negócios de Angola. O turismo de negócios que se pretende estudar entende-se em duas vertentes: na vertente individual e na vertente coletiva. Na vertente individual, traduz-se nas deslocações feitas por homens ou mulheres fora das suas zonas de conforto por mais de um dia com objetivos de resolver assuntos inerentes ao exercício da sua profissão. Na vertente coletiva é caracterizado pelos eventos da Meeting Industry e o motivo da viagem são os negócios.Nesta investigação foram recolhidos diferentes tipos de informação para elaborar o estado da arte. O fim último é analisar a diversidade do turismo de negócios e compreender a real importância do tema em Luanda, o território em estudo. Serviram de suporte diversas referência bibliográficas, documentos, tais como revistas, relatórios, legislação angolana e informações, obtidas através de uma entrevista estruturada, junto dos agentes públicos e privados ligados ao turismo e direta ou indiretamente ligados ao turismo em Angola e em particular ao turismo de negócios em Luanda. Neste contexto elaborou-se um instrumento de recolha de dados, um guião de entrevista, com o título: Turismo de negócios em Luanda na perspetiva dos agentes públicos e privado ligados ao turismo, tendo sido realizadas 31 entrevistas. A conteúdo das entrevistas permitiu confirmar e infirmar as hipóteses de investigação definidas. Conclui-se que Luanda dispõe de vários equipamentos, alguns de muito boa qualidade, para acolher eventos de negócios, sendo equipamentos modernos e bem dimensionados. A investigação elencou alguns aspetos que devem merecer atenção dos luandenses, responsáveis pela gestão do destino Luanda, caso pretendam desenvolver o turismo de negócios. Palavras – chave: Turismo; destino turístico; negócios; Meeting Industry; Luanda.
Description: Dissertação de Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentada à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/93404
Rights: openAccess
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