Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93246
Title: Acidente vascular cerebral: fatores de risco
Authors: Cubeiro, Paula Cristina Rodrigues
Orientador: Santos, Armanda Emanuela Castro e
Keywords: Acidente vascular cerebral; Fatores de risco
Issue Date: Sep-2015
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O acidente vascular cerebral (AVC) é um importante problema de saúde pública, sendo uma das principais causas de mortalidade e de incapacidade no mundo. É caraterizado por uma interrupção do fluxo sanguíneo e consequente lesão cerebral. A sua incidência é aumentada por vários fatores de risco, sendo que 85% dos AVC que ocorrem podem ser prevenidos. Os fatores de risco são classificados em não-modificáveis, como a idade e o género e em modificáveis, como a hipertensão arterial, a diabetes mellitus, as doenças cardíacas, a dislipidémia, o tabagismo, o consumo de álcool, os fatores nutricionais, o sedentarismo e a obesidade. Os restantes 15% podem ser explicados por outras causas, como as infeções. Assim, a prevenção primária e secundária do AVC passa por um controlo dos fatores de risco modificáveis, em alguns casos recorrendo a terapêutica farmacológica adequada, de modo a conseguir impedir a sua ocorrência na população.
Stroke is a major public health problem, being one of the leading causes of death and disability worldwide. It is caractherized by a blood flow interruption and consequent brain injury. Its incidence is increased by several risk factors, and 85% of strokes that occur can be prevented. Risk factors are classified in non-modifiable, such as age and sex, and modifiable such as hypertension, diabetes mellitus, dyslipidemia, cardiac diseases, smoking, alcohol, diet, lack of physical activity and obesity. The remaining 15% can be explained by other causes, such as infections. Thus, primary and secondary stroke prevention implies the monitoring of these factors and in certain circumstances an appropriate drug therapy, in order to be able to prevent its occurrence in the population.
Description: Monografia realizada no âmbito da unidade Estágio Curricular do Mestrado Integrado em Ciências Farmacêuticas, apresentada à Faculdade de Farmácia da Universidade de Coimbra
URI: http://hdl.handle.net/10316/93246
Rights: openAccess
Appears in Collections:FFUC- Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Mon_Paula Cubeiro.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

42
checked on Jul 22, 2021

Download(s)

24
checked on Jul 22, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.