Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84279
Title: Relatório de estágio desenvolvido no Colégio Salesiano Mogofores junto da turma B do 8º ano no ano letivo de 2016/2017
Other Titles: Report of Teacher Training Period developed at Salesianos Mogofores Colege, with the class B of the 8th year, in the academic year of 2016/2017.
Authors: Correia, Tiago Manuel Martins Esteves 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Indisciplina Escolar; Pedagogical Internship; Physical Education; School Indiscipline
Issue Date: 22-Sep-2017
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO DESENVOLVIDO NO COLÉGIO SALESIANO MOGOFORES JUNTO DA TURMA B DO 8º ANO NO ANO LETIVO DE 2016/2017
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física - Universidade de Coimbra
Abstract: A elaboração do Relatório de Estágio Pedagógico surge no âmbito do Plano de Estudos do Mestrado em Ensino da Educação Física no Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, referente à unidade curricular de Relatório de Estágio. Este foi desenvolvido nos Salesianos de Mogofores Colégio, junto da turma B do 8º ano do Ensino Básico, no ano letivo de 2016/2017.O presente relatório configura-se como o culminar desta formação académica e início da profissional, tendo como objetivo a reflexão final sobre as práticas pedagógicas, que se apresenta em seis capítulos: a) Enquadramento biográfico; b) Contextualização da prática desenvolvida; c) Análise reflexiva da prática pedagógica; d) Assessoria ao cargo de Diretor de Turma; e) Parcerias e projetos; e f) Aprofundamento do Tema-Problema. Na primeira área são apresentados os conteúdos de identificação pessoal, expetativas iniciais e plano de formação individual. Na área seguinte é realizada uma caracterização das condições de realização, mais concretamente do estabelecimento de ensino, da turma e do grupo de Educação Física. Posteriormente, na terceira área, é elaborada uma análise reflexiva sobre todo o processo de ensino-aprendizagem. De seguida uma descrição e reflexão sobre as diligências relacionadas com a assessoria ao cargo de Diretor de Turma. O quinto ponto refere-se aos projetos elaborados e operacionalizados durante o Estágio e por fim, no sexto ponto, o aprofundamento do Tema-Problema “A visão de (in) disciplina em contexto escolar religioso: estudo comparativo entre professores e alunos do oitavo ano de escolaridade”.Desta forma, o presente relatório resume a experiência vivida pelo estagiário ao longo do ano letivo e realiza uma reflexão crítica sobre a sua prestação pedagógica e ética.
The preparation of the Report of Teacher Training Period arises within the syllabus of the masters in Teaching of Physical Education in the Elementary and High School of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, concerning the course Teacher Training Period Report. This was developed at Salesianos Mogofores Colege, with the class B of the 8th year of elementary education, in the academic year of 2016/2017.The present report appears as the culmination of this academic training and early professional, aiming the reflection on pedagogical practices, presented in six chapters: a) Biographical Framework; b) Contextualize the practice developed; c) pedagogical practice reflective Analysis; d) assistance to the position of Director of class; e) partnerships and projects; and f) deepening the Theme-Problem. In the first area are presented the contents of personal identification, initial expectations and individual training plan. In the area following a characterization of the conditions of implementation, in particular of the educational establishment, class and group of physical education. Later, in the third area, is a reflective analysis on all the teaching-learning process. Then a description and reflection about the steps related to the assistance to the position of Director of Class. The fifth point relates to projects developed and made operational during the stage and finally, in the sixth paragraph, the deepening of Theme-Problem "the vision of (in) discipline in school context: a comparative study between teachers and students in the eighth grade of schooling ".Thus, the present report summarizes the experience lived by the trainee during the school year and performs a critical reflection on the educational provision and your ethics.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/84279
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estágio_16-17_Tiago Correia.pdf5.85 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

422
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

370
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons