Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84245
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
dc.contributor.authorSilva, Marlene Sofia Macedo-
dc.date.accessioned2019-01-19T23:20:15Z-
dc.date.available2019-01-19T23:20:15Z-
dc.date.issued2017-06-27-
dc.date.submitted2019-01-22-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/84245-
dc.descriptionDissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractPositive Psychology is the order of the day, when i tis recommended that people should live with quality and sense of well-being, namely, in their profession. In the contexto of a Center with Cerebral Palsy, we aimed to know the group of people who assume Auxiliary functions, supporting children with developmental specificities, limited functioning and special (educational) needs. The attention to this group of professionals motivated the presente study because we intuit that the exercise of their professional daily life is demanding, pshysically and emotionally, with a risk of burnout, depression, anxiety and stress, but at the same time allowing engagement, absorption and flow states. We wanted, then, to observe the levels in which they are in those variables. Following an action-research plan with the integration of a program called Healthier and Happier Schools Project (HHSP), to prevent negative emotions and their consequences and promote positive emotions and resilience, we designed a quasi-experimental study with a pre and post program evaluation of: burnout (MBI-HSS), depression (EADS-21), flow (WOLF) and engagement (UWES). Participants were a convenience sample of 13 assistants, between 33 and 66 years of age (M=49, SD=9.85). The results show a negative relationship between vigor and emotional exhaustion, a negative relationship between the end of the working day feeling and personal fulfillment, a positive relationship between dedication and satisfaction, and a positive relationship between length of service in the center and emotional exhaustion. We could verify that there are diferente profiles and there are assistants in situations of high risk of exhaustion. We also found that the Positive Psychology Program implemented was not effective, which leads us to consider which intervention will guide personal commitment to change and to emotional health.eng
dc.description.abstractA Psicologia Positiva está na ordem do dia, quando se preconiza que as pessoas devem viver com qualidade e sentimento de bem-estar, designadamente, na sua profissão. No contexto de um Centro de Reabilitação de Crianças com Paralisia Cerebral, visámos conhecer o grupo de pessoas que assume funções de Auxiliar, apoiando as crianças com especificidades de desenvolvimento, funcionamento limitado e necessidades (educativas) especiais. A atenção a este grupo de profissionais motivou o presente estudo, por intuirmos que o exercício do seu quotidiano profissional é exigente, física e emocionalmente, comportando um risco de burnout, de depressão, ansiedade e stresse, mas simultaneamente, deixando supor engagement, absorção e estados de flow. Quisemos, então, observar os níveis em que se situam naquelas variáveis. Seguindo um plano de investigação-ação, com a integração de um Programa, denominado por Healthier and Happier Schools Project (HHSP), com a finalidade de prevenir emoções negativas e suas consequências e promover emoções positivas e resiliência, idealizámos um estudo quase-experimental com avaliação pré e pós-programa de: burnout (MBI-HSS), depressão (EADS-21), flow (WOLF) e engagement (UWES), por questionário. Participaram 13 Auxiliares do sexo feminino, idade M=49, DP=9,85, variando entre os 33 e os 66 anos, que constituíram uma amostra de conveniência. Os resultados mostram uma relação negativa entre o vigor e a exaustão emocional, uma relação negativa entre o sentimento de final do dia de trabalho e a realização pessoal, uma relação positiva entre a dedicação e a satisfação, e uma relação positiva entre o tempo de serviço no Centro e a exaustão emocional. Pudemos verificar existirem perfis distintos, havendo Auxiliares em situação de elevado risco de exaustão. Constatámos, ainda, que o Programa de Psicologia Positiva implementado não se revelou eficaz, o que nos leva a equacionar que intervenção orientará para o compromisso pessoal de mudança e saúde emocional.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectPsicologia Positivapor
dc.subjectAuxiliarespor
dc.subjectBurnoutpor
dc.subjectDepressãopor
dc.subjectEngagementpor
dc.subjectPositive Psychologyeng
dc.subjectAssistantseng
dc.subjectBurnouteng
dc.subjectDepressioneng
dc.subjectEngagementeng
dc.titlePsicologia Positiva para Auxiliares de Centro de Reabilitação com Paralisia Cerebralpor
dc.title.alternativePositive Psychology for Assistants at the Center for the Rehabilitation of Children with Cerebral Palsyeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra-
degois.publication.titlePsicologia Positiva para Auxiliares de Centro de Reabilitação com Paralisia Cerebralpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202144593-
thesis.degree.disciplinePsicologia-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Psicologia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorSilva, Marlene Sofia Macedo::0000-0002-2696-0275-
uc.degree.classification16-
uc.degree.presidentejuriFerro, Maria Jorge Santos Almeida Rama-
uc.degree.elementojuriAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
uc.degree.elementojuriLima, Margarida Maria Batista Mendes Pedroso-
uc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira::0000-0003-4181-2868-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.advisor.deptFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.advisor.researchunitIPCDHS – Institute of Cognitive Psychology, Human and Social Development-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-4181-2868-
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese-MIP-Marlene-Silva.pdf744.54 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s) 50

581
checked on Jul 16, 2024

Download(s) 50

468
checked on Jul 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons