Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84225
Title: "Tretas embrulhadas em Corações" ou as dificuldades de saber Amar e ser amad@
Other Titles: "Nonsence in wrapping Hearts" or the difficulties of knowing how to Love and be loved
Authors: Coxinho, Daniela Sofia Rosado 
Orientador: Almeida, Ana Cristina Ferreira
Keywords: Violência no Namoro; Relações Interpessoais (entre jovens); Prevenção; Contexto Escolar; Educar para a não-violência; Dating Violence; Interpersonal Relationships (among young people); Prevention; School Context; Educate for nonviolence
Issue Date: 16-Oct-2017
Serial title, monograph or event: "Tretas embrulhadas em Corações" ou as dificuldades de saber Amar e ser amad@
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: The present study emerged due to the need to know the impact of an applicable intervention program, on an educational context, under the guise of preventing dating violence.The aim was to know the conflict resolution strategies (abusive/non-abusive) adopted in dating relationships, to identify the beliefs associated with violent behaviors and to take notice about the attitudes that legitimize the use of violence in dating relationships. 52 young people, from three equivalent classes, attending the Technical and Artistic Institute of Coimbra took part in the study. Two of these classes formed the experimental group, which took part in a prevention program related to the project: “Namorar com FairPlay”. The third remaining class, formed the control group, to whom the same protocol was applied. The data was collected using control instruments adapted to the portuguese population, after implementing the program. The results obtained in the research, support the program’s validity in the purpose which it was proposed, having observed an increase in positive conflict resolution strategies, through the application of CADRI (Wolfe, Scott, Reitzel-Jaffe, Wekerle, Grastey & Straatman, 2001); the dilution of erroneous instigating beliefs of violence, with the use of ECCV (Sani, 2003); and the diminishing of violent behaviors identified upon implementation of EAVN (Price, Byers, & Dating Violence Research, 1999), when comparing responses between the experimental group and the control group. Hopefully, this study will constitute and important milestone for future investigations and action investigations.
O presente trabalho surgiu pela necessidade de conhecer o impacto de um programa de intervenção aplicável em contexto educativo sob o pertento de prevenir a violência no namoro. Pretendeu-se conhecer as estratégias de resolução de conflitos (abusivas / não abusivas) adotadas nas relações de namoro, identificar as crenças associadas aos comportamentos de violência e tomar conhecimento de atitudes que legitimam o uso da violência nas relações de namoro.Participaram no estudo 52 jovens provenientes de três turmas equivalentes a frequentar o Instituto Técnico Artístico e Profissional de Coimbra. Duas turmas constituíram o grupo experimental que frequentou um programa de prevenção no âmbito do Projeto Namorar com FairPlay. Uma terceira turma equivalente constituiu o grupo de controlo, junto de quem se aplicou igual protocolo. Os dados foram recolhidos com o uso de instrumentos adaptados para a população portuguesa, após implementado o programa. Os resultados obtidos na investigação sugerem a validade do programa no propósito a que se propõe, tendo-se observado o aumento de estratégias positivas de resolução de conflitos, através da aplicação do CADRI (Wolfe, Scott, Reitzel-Jaffe, Wekerle, Grastey & Straatman, 2001); a diluição de crenças erróneas instigadoras de violência, com o uso da ECCV (Sani, 2003); e a diminuição de atitudes de violência verificada após a implementação da EAVN (Price, Byers, & Dating Violence Research, 1999), quando comparadas as respostas entre o grupo experimental e o grupo de controlo.Deseja-se que o presente trabalho constitua um marco importante para futuras investigações e investigações-ação.
Description: Dissertação de Mestrado em Temas de Psicologia do Desenvolvimento apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84225
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação de Mestrado Daniela Coxinho.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

523
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

552
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons