Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84225
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
dc.contributor.authorCoxinho, Daniela Sofia Rosado-
dc.date.accessioned2019-01-19T23:14:57Z-
dc.date.available2019-01-19T23:14:57Z-
dc.date.issued2017-10-16-
dc.date.submitted2019-01-19-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/84225-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Temas de Psicologia do Desenvolvimento apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractThe present study emerged due to the need to know the impact of an applicable intervention program, on an educational context, under the guise of preventing dating violence.The aim was to know the conflict resolution strategies (abusive/non-abusive) adopted in dating relationships, to identify the beliefs associated with violent behaviors and to take notice about the attitudes that legitimize the use of violence in dating relationships. 52 young people, from three equivalent classes, attending the Technical and Artistic Institute of Coimbra took part in the study. Two of these classes formed the experimental group, which took part in a prevention program related to the project: “Namorar com FairPlay”. The third remaining class, formed the control group, to whom the same protocol was applied. The data was collected using control instruments adapted to the portuguese population, after implementing the program. The results obtained in the research, support the program’s validity in the purpose which it was proposed, having observed an increase in positive conflict resolution strategies, through the application of CADRI (Wolfe, Scott, Reitzel-Jaffe, Wekerle, Grastey & Straatman, 2001); the dilution of erroneous instigating beliefs of violence, with the use of ECCV (Sani, 2003); and the diminishing of violent behaviors identified upon implementation of EAVN (Price, Byers, & Dating Violence Research, 1999), when comparing responses between the experimental group and the control group. Hopefully, this study will constitute and important milestone for future investigations and action investigations.eng
dc.description.abstractO presente trabalho surgiu pela necessidade de conhecer o impacto de um programa de intervenção aplicável em contexto educativo sob o pertento de prevenir a violência no namoro. Pretendeu-se conhecer as estratégias de resolução de conflitos (abusivas / não abusivas) adotadas nas relações de namoro, identificar as crenças associadas aos comportamentos de violência e tomar conhecimento de atitudes que legitimam o uso da violência nas relações de namoro.Participaram no estudo 52 jovens provenientes de três turmas equivalentes a frequentar o Instituto Técnico Artístico e Profissional de Coimbra. Duas turmas constituíram o grupo experimental que frequentou um programa de prevenção no âmbito do Projeto Namorar com FairPlay. Uma terceira turma equivalente constituiu o grupo de controlo, junto de quem se aplicou igual protocolo. Os dados foram recolhidos com o uso de instrumentos adaptados para a população portuguesa, após implementado o programa. Os resultados obtidos na investigação sugerem a validade do programa no propósito a que se propõe, tendo-se observado o aumento de estratégias positivas de resolução de conflitos, através da aplicação do CADRI (Wolfe, Scott, Reitzel-Jaffe, Wekerle, Grastey & Straatman, 2001); a diluição de crenças erróneas instigadoras de violência, com o uso da ECCV (Sani, 2003); e a diminuição de atitudes de violência verificada após a implementação da EAVN (Price, Byers, & Dating Violence Research, 1999), quando comparadas as respostas entre o grupo experimental e o grupo de controlo.Deseja-se que o presente trabalho constitua um marco importante para futuras investigações e investigações-ação.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.subjectViolência no Namoropor
dc.subjectRelações Interpessoais (entre jovens)por
dc.subjectPrevençãopor
dc.subjectContexto Escolarpor
dc.subjectEducar para a não-violênciapor
dc.subjectDating Violenceeng
dc.subjectInterpersonal Relationships (among young people)eng
dc.subjectPreventioneng
dc.subjectSchool Contexteng
dc.subjectEducate for nonviolenceeng
dc.title"Tretas embrulhadas em Corações" ou as dificuldades de saber Amar e ser amad@por
dc.title.alternative"Nonsence in wrapping Hearts" or the difficulties of knowing how to Love and be lovedeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra-
degois.publication.title"Tretas embrulhadas em Corações" ou as dificuldades de saber Amar e ser amad@por
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202144003-
thesis.degree.disciplinePsicologia-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Temas de Psicologia do Desenvolvimento-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorCoxinho, Daniela Sofia Rosado::0000-0003-2005-7496-
uc.degree.classification11-
uc.degree.presidentejuriUrbano, Pedro Manuel Malaquias Pires-
uc.degree.elementojuriAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
uc.degree.elementojuriFerro, Maria Jorge Santos Almeida Rama-
uc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira::0000-0003-4181-2868-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1pt-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.advisor.deptFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.advisor.researchunitIPCDHS – Institute of Cognitive Psychology, Human and Social Development-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-4181-2868-
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação de Mestrado Daniela Coxinho.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons