Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84221
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLIVDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DA LOUSÃ JUNTO DA TURMA DO 9ºB, NO ANO LETIVO DE 2016/2017 Qualidade das Aprendizagens em Educação Física – Domínio dos Conteúdos Práticos e Atitudes perante a Educação Física
Other Titles: REPORT OF PEDAGOGICAL STAGE DEVELOPED IN THE SECONDARY SCHOOL OF LOUSÃO TOGETHER WITH THE TRIBUTE OF 9ºB, IN THE LEADING YEAR OF 2016/2017 Quality of Learning in Physical Education - Content Domain Practices and Attitudes towards Physical Education
Authors: Cipriano, Inês de Noronha Rodrigues 
Orientador: Coelho, Miguel Ângelo Sousa Fachada Domingues
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Atitudes; Ginástica Acrobática; Physical Education; Pedagogical Internship; Behaviour. Acrobatic; Gymnastics
Issue Date: 22-Sep-2017
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLIVDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DA LOUSÃ JUNTO DA TURMA DO 9ºB, NO ANO LETIVO DE 2016/2017 Qualidade das Aprendizagens em Educação Física – Domínio dos Conteúdos Práticos e Atitudes perante a Educação Física
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: The present Final Internship Report falls within the scope of the Internship Report Curricular Unit of the second year of the Master’s Degree in Physical Education for Secondary School Education, of the Faculty of Sports Science and Physical Education of Coimbra University. This report’s goal is the fulfillment of a document comprehending a description as well as an observation regarding the activities and learnings throughout the academic year.The teaching internship is carried out after completion of proper academic education and corresponds to a period of curricular education where the intern practices under guidance, tasks regarding teaching as docent rank. After its fulfillment, a general audit concerning the pedagogical practice experienced is implemented.Thus, this document aims to present a full year of pedagogical intervention developed at Lousã Secondary School, during the academic year 2016/2017, being responsible for the class 9 B.It contains three parts: developed practice in proper context, reflective analysis, which comprised mainly planning, execution, evaluation, as well as ethical component and dilemmas; and last, the problem thematic.The later part shall be regarding an investigation of inquisitive character, aiming to verify if Physical Education prepares young generations to acquire and maintain physical exercise and active habits in adult life. Regarding this main goal’s study, two more specific components were analysed: practical contents mastery, namely Acrobatics Gymnastics; and, the behaviour towards physical exercise and activities.Concerning behaviour, we resorted to an inquiry fulfilment – “Versão Portuguesa da Escala de Atitudes hacia la Atividad Física y el Deporte” (Dosil, 2002)”, comprising a 65 students sample from the 11th and 12th grades. As for the practical contents study, we resorted to the observation of Acrobatic Gymnastics choreography exercises, evaluating the levels according to a specific grid developed by us. The study topics concerned: qualification level of students in mastery of Acrobatic Gymnastics; variations of qualifications in Acrobatic Gymnastics regarding gender; graduating students’ behaviour towards physical exercise and activity; behaviour, gender and the practice of extra-curricular physical activity.The results evidenced that there is relevant difference regarding behaviour towards physical activity concerning the ones who practice and the ones who don’t. However, no differences were detected between opposite genders, concerning behaviour as well as qualification, in Acrobatic Gymnastics. We concluded furthermore, that gender isn’t a relevant feature regarding Acrobatic Gymnastics.
O presente Relatório Final de Estágio insere-se no âmbito da Unidade Curricular Relatório de Estágio, do segundo ano do Mestrado em Ensino de Educação Física dos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Tem como objetivo a realização de um documento onde conste uma descrição e reflexão sobre as atividades e aprendizagens efetuadas no decorrer do ano letivo.O estágio pedagógico é realizado no final da formação académica e corresponde a um período de formação curricular onde o estagiário exerce de forma orientada, tarefas inerentes à função de docente. Após a sua conclusão importa fazer um balanço geral das práticas pedagógicas vivenciadas. Assim, este documento pretende espelhar um ano de intervenção pedagógica desenvolvida na Escola Secundária da Lousã, no ano letivo de 2016/2017, junto da turma do 9ºB.É constituído por três partes: a contextualização da prática desenvolvida, onde se dá a conhecer a envolvente onde decorreu a ação; a análise reflexiva, que incidiu sobretudo no planeamento, realização, avaliação e ainda na componente ética e questões dilemáticas e pelo tema problema.A última parte trata-se de uma investigação de caráter exploratório, a fim de averiguar se a Educação Física prepara os jovens para a aquisição e manutenção de hábitos de atividade física na idade adulta. Para o estudo deste objetivo principal foram exploradas duas componentes de maior especificidade: o domínio dos conteúdos práticos, nomeadamente a Ginástica Acrobática, e, atitudes perante a atividade física.Relativamente às atitudes recorremos à aplicação do questionário “Versão Portuguesa da Escala de Atitudes hacia la Atividad Física y el Deporte” (Dosil, 2002), numa amostra de 65 alunos do 11º e 12º anos. Para o estudo dos conteúdos práticos recorremos a observação das coreografias de Ginástica Acrobática, qualificando os níveis segundo uma grelha por nós desenvolvida. As questões em estudo prenderam-se com: o nível de qualificação dos alunos no domínio da matéria de ginástica acrobática; as variações da qualificação na matéria de ginástica acrobática de acordo com o género; a atitude dos estudantes em fim de escolaridade perante a actividade física; as atitudes e o género e as atitudes e a prática de atividade física extra-curricular.Os resultados evidenciaram que existem diferenças significativas entre quem pratica e não pratica atividade física regularmente como desporto extracurricular e demais. Desta forma são criadas divergências relativamente a atitude individual de cada aluno perante o desempenhar das atividades. Não foram detetadas, no entanto, diferenças entre géneros tanto na atitude como no desempenho. Desta forma, foi ainda possível concluir que a diferença entre o género não é significativa na prática da modalidade de ginástica acrobática.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/84221
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

484
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

433
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons