Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84109
Title: Crianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologia
Other Titles: Dyslexic children with and without family history: a comparative study in the reach of neuropsychology
Authors: Freitas, Helena Alice da Silveira 
Orientador: Pereira, Marcelino Arménio Martins
Keywords: dislexia; genética; bases biológicas; neuropsicologia; hereditariedade; dyslexia; genetic; biological bases; neuropsychology; heredity
Issue Date: 25-Oct-2017
Serial title, monograph or event: Crianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologia
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: Dyslexic children with and without family history: a comparative study in the reach of neuropsychologyAbstractDevelopmental dyslexia (DD) is a neurodevelopmental disorder of neurobiological origin (APA, 2013). During embryonic development, genetic mutations may occur, which often lead to cognitive impairment (Liu et al., 2011). Studies have shown that, in the brain of people with dyslexia, the DYXC1, DCDC2 and KIAA0319 gene, for example, disrupted the neuron migration or shortened its movement (Mascheretti et. al., 2017), enhancing hypoactivity in the occipito-temporal, temporo-parietal and inferior frontal cortices which are associated with phonological processing (Im et. al., 2015; Richlan et. al., 2011) and present in all dyslexic children. Thereby, it is intended to compare 76 dyslexic children, with and without dyslexic parents, with the same chronological age and general intellectual quotient, in terms of reading performance, quick naming, phonological awareness and working memory. Thus, we observed that both groups share the same deficits in reading accuracy, phonological processing and working memory, differing only in reading fluency (U = 40.5; p = .014). The presence of a pathogenic family history does not seem to explain the variances between the variables, but familiar contextual influences, such as the literacy environment, including formal and non-formal activities, as well as the commitment of the parents to the development of the reading skills of their children, has explanatory power.
Crianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologia ResumoA dislexia de desenvolvimento (DD) é uma perturbação do neurodesenvolvimento, de origem neurobiológica (APA, 2013). Durante o desenvolvimento embrionário, podem ocorrer mutações genéticas, que muitas vezes levam a comprometimentos cognitivos (Liu et. al., 2011). Estudos revelaram que, no cérebro de pessoas com dislexia, o gene DYXC1, DCDC2 e KIAA0319, por exemplo, interromperam a migração dos neurónios ou encurtam a sua deslocação (Mascheretti et. al., 2017), potenciando hipoativações nas regiões temporoparietais, regiões occipitotemporais e regiões inferiores frontais, que estão associadas ao processamento fonológico (Im et. al., 2015; Richlan et. al., 2011) e presentes em todas as crianças disléxicas. Neste sentido pretende-se comparar 76 crianças disléxicas, com e sem progenitores disléxicos, com a mesma idade cronológica e quociente intelectual geral, ao nível do desempenho na leitura, nomeação rápida, consciência fonológica e memória de trabalho. Assim observamos que ambos os grupos partilham os mesmos défices neurocognitivos, para a precisão da leitura, processamento fonológico e memória de trabalho, diferenciando-se apenas na fluência da leitura (U=40.5; p=.014). A presença de antecedentes familiares patogénicos parece não explicar as variâncias da variável, mas as influências contextuais familiares, como o ambiente de literacia, incluindo atividades formais e não formais, bem como o empenho dos pais para o desenvolvimento das competências de leitura dos seus filhos, tem poder explicativo.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84109
Rights: closedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

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