Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84109
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Marcelino Arménio Martins-
dc.contributor.authorFreitas, Helena Alice da Silveira-
dc.date.accessioned2019-01-19T22:53:55Z-
dc.date.available2019-01-19T22:53:55Z-
dc.date.issued2017-10-25-
dc.date.submitted2019-01-21-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/84109-
dc.descriptionDissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educaçãopt
dc.description.abstractDyslexic children with and without family history: a comparative study in the reach of neuropsychologyAbstractDevelopmental dyslexia (DD) is a neurodevelopmental disorder of neurobiological origin (APA, 2013). During embryonic development, genetic mutations may occur, which often lead to cognitive impairment (Liu et al., 2011). Studies have shown that, in the brain of people with dyslexia, the DYXC1, DCDC2 and KIAA0319 gene, for example, disrupted the neuron migration or shortened its movement (Mascheretti et. al., 2017), enhancing hypoactivity in the occipito-temporal, temporo-parietal and inferior frontal cortices which are associated with phonological processing (Im et. al., 2015; Richlan et. al., 2011) and present in all dyslexic children. Thereby, it is intended to compare 76 dyslexic children, with and without dyslexic parents, with the same chronological age and general intellectual quotient, in terms of reading performance, quick naming, phonological awareness and working memory. Thus, we observed that both groups share the same deficits in reading accuracy, phonological processing and working memory, differing only in reading fluency (U = 40.5; p = .014). The presence of a pathogenic family history does not seem to explain the variances between the variables, but familiar contextual influences, such as the literacy environment, including formal and non-formal activities, as well as the commitment of the parents to the development of the reading skills of their children, has explanatory power.pt
dc.description.abstractCrianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologia ResumoA dislexia de desenvolvimento (DD) é uma perturbação do neurodesenvolvimento, de origem neurobiológica (APA, 2013). Durante o desenvolvimento embrionário, podem ocorrer mutações genéticas, que muitas vezes levam a comprometimentos cognitivos (Liu et. al., 2011). Estudos revelaram que, no cérebro de pessoas com dislexia, o gene DYXC1, DCDC2 e KIAA0319, por exemplo, interromperam a migração dos neurónios ou encurtam a sua deslocação (Mascheretti et. al., 2017), potenciando hipoativações nas regiões temporoparietais, regiões occipitotemporais e regiões inferiores frontais, que estão associadas ao processamento fonológico (Im et. al., 2015; Richlan et. al., 2011) e presentes em todas as crianças disléxicas. Neste sentido pretende-se comparar 76 crianças disléxicas, com e sem progenitores disléxicos, com a mesma idade cronológica e quociente intelectual geral, ao nível do desempenho na leitura, nomeação rápida, consciência fonológica e memória de trabalho. Assim observamos que ambos os grupos partilham os mesmos défices neurocognitivos, para a precisão da leitura, processamento fonológico e memória de trabalho, diferenciando-se apenas na fluência da leitura (U=40.5; p=.014). A presença de antecedentes familiares patogénicos parece não explicar as variâncias da variável, mas as influências contextuais familiares, como o ambiente de literacia, incluindo atividades formais e não formais, bem como o empenho dos pais para o desenvolvimento das competências de leitura dos seus filhos, tem poder explicativo.pt
dc.language.isoporpt
dc.rightsembargoedAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt
dc.subjectdislexiapt
dc.subjectgenéticapt
dc.subjectbases biológicaspt
dc.subjectneuropsicologiapt
dc.subjecthereditariedadept
dc.subjectdyslexiapt
dc.subjectgeneticpt
dc.subjectbiological basespt
dc.subjectneuropsychologypt
dc.subjecthereditypt
dc.titleCrianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologiapt
dc.title.alternativeDyslexic children with and without family history: a comparative study in the reach of neuropsychologypt
dc.typemasterThesispt
degois.publication.locationFaculdade de Psicologia e ciências da Educação da Universidade de Coimbrapt
degois.publication.titleCrianças Disléxicas com e sem antecedentes familiares: um estudo comparativo no âmbito da neuropsicologiapor
dc.peerreviewedyes-
dc.date.embargo2023-10-24*
dc.identifier.tid202144097pt
thesis.degree.disciplinePsicologia-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Psicologiapt
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.rechabilitacaoestrangeiranopt
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorFreitas, Helena Alice da Silveira::0000-0002-0958-5522-
uc.degree.classification16-
uc.date.periodoEmbargo2190pt
uc.degree.presidentejuriMachado, Maria Teresa Mesquita Carvalho Sousa-
uc.degree.elementojuriPereira, Marcelino Arménio Martins-
uc.degree.elementojuriFerreira, Sónia Cristina Mairos Baptista-
uc.contributor.advisorPereira, Marcelino Arménio Martins-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1pt-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.advisor.researchunitCenter for Research in Neuropsychology and Cognitive Behavioral Intervention (CINEICC)-
crisitem.advisor.parentresearchunitFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-1468-2124-
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese_Helena_Freitas.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s) 50

523
checked on Oct 9, 2024

Download(s) 50

346
checked on Oct 9, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons