Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84074
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Homem Cristo junto da turma do 12ºA no ano letivo de 2016/2017
Other Titles: Report of Teacher Training developed in the “Homem Cristo” Secondary School, in class A, of the 12th grade in the school year 2016/2017
Authors: Costa, Leonardo Santos 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Disciplina; Teacher Training; Physical Education; Discipline
Issue Date: 28-Jun-2017
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Homem Cristo junto da turma do 12ºA no ano letivo de 2016/2017
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O Relatório de Estágio simboliza o fim do Mestrado de Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. É um documento relativo ao estágio feito ao longo do ano letivo 2016/2017, na Escola Secundária Homem Cristo, na turma A, do 12º ano do Curso Científico-Humanístico de Ciências e Tecnologias. A turma tinha 26 elementos com idades compreendidas entre os 17 e os 18 anos. O Estágio pedagógico é uma parte fundamental na nossa formação como docentes, visto que se torna numa primeira abordagem à escola e à vida profissional que nos espera. Todos os conhecimentos científicos e pedagógicos adquiridos dentro desta área tiveram de ser usados e foram alvo de reflexão e crítica, o que permitiu um aperfeiçoamento na nossa formação como docentes.Este relatório tem como objetivo produzir uma visão geral e crítica de todo o ano letivo, enquanto professor. O documento terá quatro partes: uma de contextualização da prática desenvolvida, outra referente à análise reflexiva sobre a prática pedagógica, a terceira trata das áreas curriculares integrantes do Estágio Pedagógico e, por último, a apresentação do tema-problema desenvolvido ao longo do ano, designado “Perceção de disciplina/indisciplina escolar, estudo comparativo entre os professores e os alunos do 12ºano da turma A, da Escola Secundária Homem Cristo”. No estudo-caso, o objetivo central foi verificar as várias perceções de alunos e professores, da mesma turma, em relação a vários conceitos e situações relacionados com disciplina e indisciplina escolar. Foi interessante verificar que, no mesmo contexto, na maioria das situações existe concordância de opiniões entre professores e alunos, no entanto, há divergências muito peculiares e dignas de serem salientadas.
The Internship Report symbolizes the end of the Master's Degree in Teaching Physical Education of Basic and Secondary Schools of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. It is a document related to the internship done during the 2016/2017 school year, at the “Homem Cristo” Secondary School, in class A, of the 12th grade of the Scientific-Humanistic Course of Science and Technology. The class had 26 elements aged between 17 and 18 years. The Teacher Training is a fundamental part of our training as teachers, since it becomes a first approach to the school and professional life that awaits us. All the scientific and pedagogical knowledge acquired within this area had to be used and were the subject of reflection and criticism, which allowed an improvement in our training as teachers. This report aims to produce a general and critical overview of the entire school year as a teacher. The document will have four parts: a contextualization of the developed practice, another one related to the reflexive analysis on the pedagogical practice, the third will deal with the curricular areas that are part of the Teacher Training, and finally, the presentation of the problem theme developed throughout the year, designated “Perception of school discipline / school, a comparative study between the teachers and the students of the 12th grade class A, of the “Homem Cristo” Secondary School.”In the case study, the central objective was to verify the various perceptions of students and teachers, from the same class, in relation to various concepts and situations related to school discipline and indiscipline. It was interesting to note that, in the same context, in most situations there is agreement of opinions between teachers and students, however, there are very peculiar and worthy divergences.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/84074
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Rel_Estg1617_Leonardo-Costa .pdf3.99 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 20

692
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

330
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons