Utilize este identificador para referenciar este registo: https://hdl.handle.net/10316/82306
Título: Construção da concordância nominal em produções orais de aprendentes de PL2
Outros títulos: Construction of the nominal agreement in oral productions of Portuguese as a foreign and second language learners
Autor: Silva, Ana Alexandra Costa Rodrigues 
Orientador: Loureiro, Ana Paula Oliveira
Santos, Isabel Maria de Almeida
Palavras-chave: aquisição e aprendizagem PL2; concordância nominal; género; número; oralidade; PL2 acquisition and learning; nominal agreement; gender; number; orality
Data: 19-Fev-2018
Título da revista, periódico, livro ou evento: Construção da concordância nominal em produções orais de aprendentes de PL2
Local de edição ou do evento: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Resumo: A presente dissertação tem como principal objetivo a identificação dos padrões mais comuns de desvios relativamente à concordância nominal em número e género em estruturas com núcleo nominal ou pronominal em produções orais de aprendentes adultos de PL2 dos níveis de proficiência A1/A2.O objetivo específico deste trabalho é identificar, em primeiro lugar, quais as classes de palavras mais afetadas pelos desvios na construção de mecanismos de concordância em NUM e/ou em GEN em estruturas do tipo referido anteriormente e, em segundo lugar, perceber os contextos sintáticos em que isso ocorre.Partindo destes objetivos, e depois de uma descrição teórica dos aspetos gramaticais relevantes, procedemos à análise de um conjunto de desvios registados no “Corpus Oral de Português L2”, do Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC), da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Os resultados obtidos permitiram-nos concluir globalmente o seguinte : i) os mecanismos de concordância nominal em GEN e NUM constituem uma área crítica no processo de aquisição e aprendizagem de PL2, isto é, uma área de difícil aquisição para estes aprendentes; (ii) a categoria gramatical de GEN revela-se como sendo a categoria onde se regista o maior número de ocorrências de desvios; (iii) os elementos que precedem o nome, nomeadamente os artigos definidos, são os mais afetados pelos desvios na construção de mecanismos de concordância.Palavras - chave: Aquisição e aprendizagem PL2, concordância nominal, género, número, corpus, oralidade.
The main goal of the following dissertation is to identify the most common deviation patterns in what concerns gender and number nominal agreement in structures with nominal or pronominal cores in PL2 adult learners’ spoken productions of A1/A2 proficiency levels.Firstly, the specific focus of this thesis is to identify which are the most affected word classes by the deviations in the construction of NUM and/or GEN agreement mechanisms in structures as the ones referred previously. Secondly, the aim is to understand the syntactic contexts in which they occur.Based upon the goals referred above, and after a theoretical description of the relevant grammatical aspects, we analyze a set of deviations documented in the “Corpus Oral de Português L2”, from the Center for General and Applied Linguistics (CELGA-ILTEC) of the Faculty of Arts and Humanities of the University of Coimbra. The results obtained allowed us to conclude globally that i) the mechanisms of GEN and NUM nominal agreement constitute a critical area in the process of acquisition and learning of PL2 (in other words, it is an area of difficult acquisition for the learners); (ii) the grammatical category of GEN proves to be the category where the greatest number of occurrences of deviations is registered; (iii) the elements that precede the noun, namely the definite articles, are the most affected by the deviations in the construction of agreement mechanisms.ixAbstractThe main goal of the following dissertation is to identify the most common deviation patterns in what concerns gender and number nominal agreement in structures with nominal or pronominal cores in PL2 adult learners’ spoken productions of A1/A2 proficiency levels.Firstly, the specific focus of this thesis is to identify which are the most affected word classes by the deviations in the construction of NUM and/or GEN agreement mechanisms in structures as the ones referred previously. Secondly, the aim is to understand the syntactic contexts in which they occur.Based upon the goals referred above, and after a theoretical description of the relevant grammatical aspects, we analyze a set of deviations documented in the “Corpus Oral de Português L2”, from the Center for General and Applied Linguistics (CELGA-ILTEC) of the Faculty of Arts and Humanities of the University of Coimbra. The results obtained allowed us to conclude globally that i) the mechanisms of GEN and NUM nominal agreement constitute a critical area in the process of acquisition and learning of PL2 (in other words, it is an area of difficult acquisition for the learners); (ii) the grammatical category of GEN proves to be the category where the greatest number of occurrences of deviations is registered; (iii) the elements that precede the noun, namely the definite articles, are the most affected by the deviations in the construction of agreement mechanisms.Keywords: PL2 acquisition and learning, nominal agreement, gender, number, corpus, orality.
Descrição: Dissertação de Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/82306
Direitos: openAccess
Aparece nas coleções:UC - Dissertações de Mestrado

Ficheiros deste registo:
Ficheiro Descrição TamanhoFormato
AnaRodrigues_versãofinal.pdf395.9 kBAdobe PDFVer/Abrir
Mostrar registo em formato completo

Google ScholarTM

Verificar


Este registo está protegido por Licença Creative Commons Creative Commons