Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82047
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSá, Alexandre Guilherme Barroso Matos Franco-
dc.contributor.authorRibeiro, Carolina da Silva-
dc.date.accessioned2018-12-20T03:24:57Z-
dc.date.available2018-12-20T03:24:57Z-
dc.date.issued2018-07-12-
dc.date.submitted2019-01-19-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/82047-
dc.descriptionRelatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras-
dc.description.abstractThe following report , 'The Cinema's role in Philosophy teaching - Contributionsto the process of teaching and learning', carried out for the Master's degree inPhilosophy Teaching at the Ensino Secundário da Faculdade de Letras da Universidadede Coimbra, has the main objective of uncovering how, fundamentally, cinema canbecome an excellent educational support by developing competency and the rightapproach thinking, as well as the promotion of meaningful learning. This learningmethod is increasingly becoming a popular approach used in class rooms, in order toappeal to and cultivate a more introspective, reflective and constant critical thinkinglifestyle in students.Thus, in the first section there will be a discussion about how Philosophy andCinema can merge together in an educational setting to bring a general enrichment intothe process of teaching and learning, as well as the reinforcement of knowledge. Inaccordance to this idea, three movies will be analised: Firstly, “The Sea Inside” and“Sophie's Choice”, this first duo's discussion will be focused on the issue of humandignity. Following with Oscar winning “Gran Torino”, and the prevailing possibility ofdialogue and reconciliation between different cultures existing alongside in the samesociety. The selected cinematographic work reaches the nature and core of Philosophy,becoming an excellent example of how movies used as a learning tool can widen,strengthen and enhance competencies and philosophical enquiry.The second section will be a presentation of the pedagogical super- visionedteaching material developed in the class room for the students of the current academicyear.eng
dc.description.abstractO presente relatório de Estágio, “O Cinema no Ensino da Filosofia, Contributosdo cinema no processo ensino-aprendizagem”, realizado no âmbito do Mestrado emEnsino da Filosofia no Ensino Secundário da Faculdade de Letras da Universidade deCoimbra, tem como principal objetivo desvendar fundamentadamente de que forma oCinema pode constituir um ótimo suporte didático, desenvolvendo atitudes ecompetências nos alunos, bem como a promoção de aprendizagens significativas. O usoda sétima arte em contexto sala de aula assume-se cada vez mais como uma excelenteforma de apelar à reflexão dos alunos, ao desenvolvimento de um espírito crítico e aoquestionamento constante.Desta forma, numa primeira parte irei abordar de que modo a Filosofia e oCinema se podem conciliar em contexto sala de aula e trazer consigo umenriquecimento do processo ensino-aprendizagem e consolidação de conhecimentos.Neste âmbito, irei analisar três filmes, primeiro “Mar Adentro” e “A Escolha de Sofia”,problematizando a questão da dignidade humana e por último “Gran Torino” tratando apossibilidade de diálogo, conciliação e amizade entre diferentes culturas na mesmasociedade. As obras cinematográficas selecionadas abordam os conteúdosprogramáticos da disciplina de Filosofia e constituem um bom exemplo de como osfilmes usados como recurso didático possibilitam o enriquecimento de conteúdos ecompetências filosóficas.Numa segunda parte, irei apresentar alguns dos trabalhos e materiaisdesenvolvidos em contexto sala de aula para os alunos ao longo do presente ano letivo,na Prática Pedagógica Supervisionada.por
dc.language.isopor-
dc.rightsclosedAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectEnsinopor
dc.subjectFilosofiapor
dc.subjectCinemapor
dc.subjectDidáticapor
dc.subjectAprendizagempor
dc.subjectTeachingeng
dc.subjectPhilosophyeng
dc.subjectCinemaeng
dc.subjectDidaticeng
dc.subjectLearningeng
dc.titleO Cinema no Ensino da Filosofia. Contributos do cinema no processo ensino-aprendizagem.por
dc.title.alternativeThe Cinema's role in Philosophy teaching. Contributions to the process of teaching and learning.eng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Letras da Universidade de Coimbra-
degois.publication.titleO Cinema no Ensino da Filosofia. Contributos do cinema no processo ensino-aprendizagem.por
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202044327-
thesis.degree.disciplineFormação de Professores em áreas disciplinares específicas-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Letras-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorRibeiro, Carolina da Silva::0000-0002-6359-4040-
uc.degree.classification17-
uc.degree.presidentejuriSilva, Maria Luísa Portocarrero Ferreira da-
uc.degree.elementojuriSá, Alexandre Guilherme Barroso Matos Franco-
uc.degree.elementojuriFerrer, Diogo Falcão-
uc.contributor.advisorSá, Alexandre Guilherme Barroso Matos Franco-
uc.controloAutoridadeSim-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextembargo_99991231-
item.languageiso639-1pt-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.advisor.deptFaculty of Arts and Humanities-
crisitem.advisor.researchunitCECH – Center for Classical and Humanistic Studies-
crisitem.advisor.orcid0000-0001-6320-9993-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Carolina S Ribeiro_def.pdf4.78 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show simple item record

Page view(s) 50

458
checked on Sep 25, 2024

Download(s) 50

349
checked on Sep 25, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons