Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81509
Title: A recepção da obra de arte pela fotografia
Other Titles: The reception of artwork through photography
Authors: Garcia, Vítor José Ramos 
Orientador: Carvalho, José Augusto Maçãs da Silva
Keywords: Fotografia; Recepção da obra de arte; Percepção; Iluminação; Luz e sombra; Photography Light and Shadow.; Work of Art’s Reception; Perception; Lighting; Light and Shadow
Issue Date: 26-Sep-2017
Serial title, monograph or event: A recepção da obra de arte pela fotografia
Place of publication or event: Colégio das Artes da Universidade de Coimbra
Abstract: The aim of this dissertation is to focus on the analysis of the documentation and diffusion process of artwork through photography, giving importance to a type of photographic register that, without having a negative effect on its documental purpose, can be rightfully considered as an artistic approach. With this in mind, special attention will be given to the analysis of the properties of light, the control mechanisms that allow its adjustment on the photography equipment, as well as the use of auxiliary lighting in the exhibition area. After a brief historical contextualization of the documental use of photography when it was first invented, there is an examination of the technical aspects of the act of photography which constitute the theoretical substantiation of the photographical approach that is proposed. Among other relevant issues to this assignment, the first section also discusses perception, the development of the methods of mechanical reproduction, the ways of seeing a work of art that, through photography, are not just representations of reality, as well as the framework, that provides a particular insight. Attention is also given to the way light and shadow have been interpreted and exploited, in particular in the artistic field. As a practical supplement to this theoretical description, the second part of this dissertation consists of a photographic essay, where at least two images are presented: one which is as close as possible from what the observer sees in the exhibition area, and another which consists in the interpretation of the artistic object through light modulation.
Esta dissertação centra-se na análise do processo de documentação e difusão da obra de arte por meio da fotografia, valorizando-se um tipo de registo fotográfico que, sem prejudicar a sua intenção documental, pode constituir por si mesmo uma abordagem artística. Nesse sentido, será dada atenção especial à análise das propriedades da luz, ao controlo dos mecanismos que permitem o seu ajustamento no equipamento fotográfico, bem como à utilização de iluminação auxiliar no espaço expositivo. Após um breve enquadramento histórico da utilização documental da fotografia nos primeiros tempos da sua invenção, procede-se ao exame dos aspectos técnicos do acto de fotografar que constituem a fundamentação teórica da abordagem fotográfica que propomos. Entre outras questões relevantes para este trabalho, discutem-se também nesta primeira parte a percepção, a evolução dos métodos de reprodução técnica, os modos de ver a obra de arte que, através da fotografia, não são apenas representações da realidade, bem como o enquadramento, que promove uma forma particular de olhar. Presta-se igualmente atenção ao modo como a luz e a sombra têm sido interpretadas e exploradas, em especial no domínio artístico. Como complemento prático deste percurso teórico, a segunda parte da dissertação constitui um ensaio fotográfico, no qual se propõem pelo menos duas imagens: uma tão próxima quanto possível do que o observador vê no espaço expositivo, e uma outra que é uma interpretação do objecto artístico realizada através da modelação de luz.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Estudos Curatoriais apresentado ao Colégio das Artes
URI: https://hdl.handle.net/10316/81509
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Dissertacao2017_VitorGarcia.pdf28.87 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

540
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

381
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons