Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43906
Title: Arquitetura portuguesa em fim-de-século: entre o pós-ideológico e o pós-moderno
Other Titles: End-of-the century portuguese architecture: between the post-ideological and post-modern
Authors: Grande, Nuno 
Issue Date: 2013
Publisher: Instituto Camões
Serial title, monograph or event: Camões : Revista de Letras e Culturas Lusófonas
Issue: 22
Place of publication or event: Lisboa
Abstract: Nas últimas décadas do século XX, a cultura e a prática arquitetónicas, em Portugal, irão tornar-se progressivamente menos politizadas, tendencialmente mais individualistas e, sobretudo, mais centradas no debate estilístico em torno do pós-modernismo do que no compromisso ético moderno que presidira às políticas sociais lançadas no período revolucionário, entre 1974 e 1976. Essa evolução percorre três fases: os anos pós-1974, nos quais a sociedade portuguesa vive em “curto circuito” entre uma modernização institucional tardia e a necessidade de uma aculturação pós-moderna; os anos pós-1986, nos quais a adesão à Comunidade Económica Europeia (CEE) instaura uma política desenvolvimentista, neoliberal e pró-europeísta, que altera e diversifica o tipo de encomenda e de resposta por parte dos arquitetos de todas as gerações; e os anos pós-1992, nos quais a progressiva Globalização política e cultural, na Europa, induz Portugal a integrar o ciclo competitivo dos grandes eventos urbanos, acentuando a dispersão programática e concetual nas diferentes práticas arquitetónicas. A Arquitetura Portuguesa desse fim-de-século viverá, assim, numa condição, simultaneamente, “pós-ideológica” e “pós-moderna”.
In the final decades of the 20th century, architectural culture and practice in Portugal would become progressively less politicised, more individualistic and much more focused on the stylistic debate regarding post-modernism than on the modern ethical commitment that guided the social policies of the revolutionary period between 1974 and 1976. This process involved three stages: the post-1974 years, during which Portuguese society experienced a “short-circuit” between belated institutional modernisation and the need for a post-modern acculturation; the post-1986 years, in which the country’s adherence to the European Economic Community (EEC) led to a developmental, neo-liberal and pro-European approach that changed and diversified the types of commissions and resulting responses from architects of all generations; and the post-1992 years, where increasing political and cultural Globalisation in Europe induced Portugal to become involved in the competitive cycle of major programmatic and conceptual dispersion of various architectural practices. During this end-of-the-century period, Portuguese architecture was both “post-ideological” and “post-modern” at the same time.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43906
ISSN: 0874-3029
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

451
checked on Apr 17, 2024

Download(s) 20

1,663
checked on Apr 17, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.