Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/26111
Title: Tempo como conhecimento: contributos da perspectiva diacrónica na adaptação
Authors: Pimenta, Ana Maria Ramos 
Orientador: Dias, Maria da Luz Vale
Keywords: Conflitos interpessoais; Tempo
Issue Date: 2012
Serial title, monograph or event: Tempo como conhecimento: contributos da perspectiva diacrónica na adaptação
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Reiterando a importância da consideração do tempo como fonte de conhecimento a partir da perspectiva diacrónica de Montangero (1993; 1996), o presente estudo mergulha num universo de dados temporais orientado pelos seguintes objectivos: reconstruir os aspectos diacrónicos da noção de tempo na tentativa da definição da sua natureza psicológica; analisar conceptual e extensivamente o modelo da perspectiva diacrónica de Montangero; reconhecer o valor adaptativo do tempo através da exposição de casos em que o conhecimento do tempo está comprometido e, em particular, dos contributos do pensamento diacrónico; e, por fim, analisar empiricamente e à luz das teorias revistas, as relações entre perspectiva diacrónica e adaptação a partir da replicação da investigação de Montangero, Pons e Cattin (2000) onde são avaliadas as relações entre a perspectiva diacrónica e a resolução de conflitos interpessoais. Neste estudo entrevistámos individualmente, sob a influência do método piagetiano, 60 crianças entre os 6 e 12 anos provenientes do centro, norte e interior do país. Os resultados encontrados permitem observar novos dados relativos à dinâmica da perspectiva diacrónica que não encontram explicação suficiente dentro da proposta de Montangero. Reconhecendo a necessidade de construção de um modelo que conceba as componentes da perspectiva diacrónica como uma unidade integrada e dinâmica, avançamos com uma proposta neste sentido, orientada pelas seguintes premissas: a perspectiva diacrónica desenvolve-se ao longo da vida; esse desenvolvimento tem um importante valor adaptativo no pensamento dos sujeitos, funcionando paralela e simultaneamente com a consciência pelo princípio do interaccionismo interno (Ferrari, Pinard & Runions, 2001; Piaget, 1974).
The present study pretends to vouch for the importance of understanding time as a type of knowledge through the diachronic perspective proposed by Montangero (1993; 1996). In this way, the present work delves into the universe of temporal issues, having the following as its aims: to reconstruct the diachronic aspects of the notion of time in order to get closer to defining its psychological nature; to make an extended analysis of Montangero’s diachronic perspective model; to justify the adaptative contribution of time and its value through the explanation of some cases where the knowledge of time is impaired and to expose the contributions of a diachronic approach to adaptation; and, finally, to empirically investigate through the utilization of these theoretical concepts, the relation between diachronic perspective and adaptation by duplicating the previous study in this field by Montangero, Pons & Cattin (2000) in which the relation between diachronic perspective and solutions to interpersonal conflicts were studied. In this study, sixty Portuguese children aged between the ages of 6 and 12 were interviewed individually by using the Piagetian method. The results show us new evidence regarding diachronic dynamics that cannot be explained solely by Montangero’s proposal. By taking into consideration the importance of a new model that encompasses the two components of diachronic perspective as a dynamic and integrative whole, we present an embryonic proposal oriented by the following thesis: diachronic perspective develops with age, adding an important adaptative value to individuals’ lives; and, it functions in much the same way as consciousness, which shares the same internal interactionism (Ferrari, Pinard & Runions, 2001; Piaget, 1974).
Description: Dissertação de mestrado em Psicologia da Educação, Desenvolvimento e Aconselhamento, apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
URI: http://hdl.handle.net/10316/26111
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado

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