Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/115559
Title: | A produção do território epistemológico camponês e a interculturalidade da pedagogia de casas familiares rurais do Brasil e de Portugal | Other Titles: | The production of the peasant epistemological territory and the interculturality of the pedagogy of rural family homes in Brazil and Portugal | Authors: | Zimermann, Angelita Meurer, Ane Carine Guilherme, Maria Manuela Duarte |
Keywords: | Casa familiar rural; Pedagogia da alternância; Epistemologias do sul; Rural family house; Pedagogy of alternation; Southern epistemologies | Issue Date: | 29-Dec-2023 | Publisher: | Editora Central de Periódicos da UFSM | Serial title, monograph or event: | Geografia Ensino & Pesquisa | Volume: | 27 | Place of publication or event: | Santa Maria | Abstract: | As Casas Familiares Rurais e a Pedagogia da Alternância têm produzido um conhecimento que articula a ancestralidade camponesa e os conhecimentos sistematizados historicamente em um processo territorial emancipatório. Desde a origem, em 1935, a conexão escola-comunidade favorece a permanência dos jovens no campo em relações político-sociais que integram uma práxis transformadora. Este artigo objetiva dar visibilidade à vida de egressos da Escola de Ensino Médio Casa Familiar Rural Três Vendas (Brasil) e da Casa Escola Agrícola Campo Verde (Portugal), na ecologia de saberes dessas Epistemologias do Sul. A pesquisa qualitativa utilizou-se de entrevistas, vivências e observações, e identificou a apropriação do espaço que reconhece, valida e formaliza o conhecimento da resistência ao agronegócio. Na interculturalidade do território epistemológico camponês, essas escolas são uma alternativa de educação e emancipação do camponês. The Rural Family Houses and the Pedagogy of Alternation have produced knowledge that articulates the peasant ancestry, and historically systematized knowledge in a territorial emancipatory process. Since its origin in 1935, the school-community connection has favored the permanence of young people in the countryside in political-social relations that are part of a transformative praxis. This article aims to give visibility to the lives of graduates of Três Vendas Rural Family House High School (Brazil) and Agricultural School House Campo Verde (Portugal), in the knowledge ecology of these Southern Epistemologies. The qualitative research used interviews, experiences, and observations and it has identified the appropriation of space that recognizes, validates, and formalizes the resistance knowledge to agribusiness. In the interculturality of the epistemological peasant territory, these schools are an alternative to education and peasant emancipation. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/115559 | ISSN: | 2236-4994 | DOI: | 10.5902/2236499474456 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A produção do território epistemológico.pdf | 341.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
125
checked on Oct 23, 2024
Download(s)
29
checked on Oct 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License