Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/114344
Title: Bodies by the Sea, Bodies in Transit: Instances of Restorative Visuality in Caribbean and African-Indian Ocean Literatures
Other Titles: Corpos na Margem, Corpos em Trânsito: Instâncias de Restauração da Visualidade nas Caraíbas e Literaturas do Índico Africano
Authors: Munoz, Eliana Milagros Diaz
Orientador: Ribeiro, António Joaquim Coelho de Sousa
Keywords: Compaixão; Corpo em trânsito; Emoções; Imagem crítica; Body in transit; Compassion; Critical image; Emotions; Pathosformel; -
Issue Date: 5-Jun-2023
Place of publication or event: FEUC - Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra
Abstract: A tese de doutoramento “Cuerpos en la orilla, cuerpos en tránsito: Instancias de visualidad restitutiva en las literaturas del Caribe y el Índico africano” estuda a fórmula de pathos do "corpo em trânsito" ou "corpo na beira" num conjunto de obras literárias contemporâneas produzidas nas Grandes Caraíbas e no Oceano Índico Africano. O principal objectivo desta pesquisa é investigar as estratégias narrativas e poéticas com que este corpo nos é mostrado na sua condição de presença liminar, de entre-lugar, nunca fixado a um único posicionamento identitário em duas áreas culturais que experimentaram, de forma específica, processos históricos coloniais e pós-coloniais diferentes. Com as ferramentas metodológicas dos estudos visuais e da história da arte contemporânea, que revalorizaram os estudos sobre a imagem de Warburg e Benjamin, e a teoria pós-colonial, traçamos a condição de presença e o significado que faz desta fórmula uma imagem crítica, os diferentes tipos de olhares que narradores, personagens ou oradores se referem a este corpo, os efeitos com que tais olhares são carregados, e a forma como, através de um "olhar compassivo", tal encenação restaura os corpos representados a partir da violência histórica a que foram expostos. Com recurso à montagem, reunimos as histórias "El ahogado más hermoso del mundo" (1968, 2014) de Gabriel García Márquez, "O hotel das duas portas" (2005) de João Paulo Borges Coelho, o poema "Vejez" (1996) de Márgara Russotto e o longo poema Janela para Oriente (1999) de Eduardo White, em que esta fórmula de pathos tem uma presença singular com não menos importantes significados políticos, corroboramos que é possível desenvolver um estudo comparativo entre as literaturas de áreas geopolíticas e culturais particulares que escapa às frequentes categorias de estudos pós-coloniais ou àquilo a que Paulo de Medeiros chama "os fetiches" da crítica pós-colonial.
This doctoral dissertation studies the "body in transit" or "body by the sea" Pathosformel in a set of contemporary literary works produced in the Greater Caribbean and the African Indian Ocean. The main objective of this research is to investigate the narrative and poetic strategies with which this body is shown to us in its condition of liminal presence, of between-place, never fixed to a single identity positioning in two cultural areas that have experienced in a specific way different historical colonial and post-colonial processes. With the methodological tools of contemporary visual studies and art history, which have revalued the work of Warburgian and Benjaminian studies of images, and postcolonial theory, we trace the condition of presence and meaning that makes this formula a critical image, the different types of gazes that narrators, characters or speakers refer to this body, the affects with which such gazes are charged, and the way in which such staging restores the bodies represented from the historical violence to which they have been exposed through a "compassionate gaze". With the resource of montage we bring together the stories "El ahogado más hermoso del mundo" (1968) by Gabriel García Márquez, "O hotel das duas portas" (2005) by João Paulo Borges Coelho, the poem "Vejez" (1996) by Márgara Russotto and the long poem Janela para Oriente (1999) by Eduardo White where this Pathosformel has a singular presence with no less important political meanings, we corroborate that it is possible to develop a comparative study between the literatures of particular geo-political and cultural areas that eschews the frequent categories of postcolonial studies or what Paulo de Medeiros calls "the fetishes" of postcolonial criticism.
Description: Tese de Doutoramento em Pós-Colonialismos e Cidadania Global apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/114344
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Teses de Doutoramento
UC - Teses de Doutoramento

Show full item record

Page view(s)

24
checked on Jul 24, 2024

Download(s)

9
checked on Jul 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons