Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/114315
Title: No Palco da Pintura
Other Titles: On the Painting Stage
Authors: Cunha, António Leonel Silva Pinto Vale da
Orientador: Carvalho, António José Olaio Correia de
Keywords: Palco; Pintura; Encenação; Espaço; Heterotopia; Stage; Painting; Staging; Space; Heterotopia
Issue Date: 18-May-2023
Serial title, monograph or event: No Palco da Pintura
Place of publication or event: CAUC
Abstract: É, ainda, possível pensar e trabalhar a pintura como uma disciplina autónoma, no seio da arte contemporânea? Não! Tampouco poderemos dizer que a pintura, ou outra qualquer prática, funciona nos moldes de uma disciplina com limites bem definidos. A arte contemporânea funciona numa complexidade temporal, num espaço cultural heterogéneo gerado ao longo de diferentes perspetivas históricas, com diferentes escalas e em diferentes localidades. Não há disciplinas artísticas com meios específicos que as identifiquem ou condicionem, há uma variedade de práticas em constante interação, podemos mesmo dizer transmutação.No seio desta complexidade, pretendemos mostrar como a pintura, na sua correlação com o espaço teatral, pode ser olhada vista numa dupla perspetiva: 1) no plano pictórico e 2) na instalação da pintura no espaço. Assim, é enfatizada a hipótese cénica da pintura, a partir dos elementos que a compõem e da composição no plano pictórico, num regime de produção tanto ótico quanto sensível; e o lugar da instalação pictórica - a pintura no espaço de exposição - enquanto lugar teatral e de flânerie, onde o espectador tem papel fundamental. A organização da pintura no espaço não deve ser vista como um posicionamento de objetos de acordo com o espaço físico, geometricamente mensurável, mas sim como um dispositivo cénico no palco, com vista a atingir uma intensificação da atmosfera, de acordo com as características do espaço e o discurso subjacente à ideia inicial do artista. Com a instalação da pintura, observamos uma exposição que relaciona a obra com as características do espaço criando uma encenação promovendo diferentes sentidos no espectador, potenciando uma prática performativa.O espaço da pintura e a pintura no espaço são pensados à luz do espaço fenomenológico onde se dá a experiência estética. Usamos o conceito de espaço no sentido fenomenológico, onde a obra plástica corporiza lugares e, com eles, permite abrir as regiões de uma possível habitação humana. Convocamos para estes lugares o conceito de heterotopia na pintura ou na organização da pintura no espaço, como uma ferramenta metodológica. Na instalação da pintura são espaços transitórios que se montam e desmontam. São espaços emocionalmente diferentes que promovem as emoções e uma alteração do corpo, mudando-se a atitude no espectador.
Is it still possible to think and work on painting as an autonomous discipline within contemporary art? No! Neither can we say that painting, or any other practice, works along the lines of a discipline with well-defined limits. Contemporary art works in a temporal complexity, in a heterogeneous cultural space generated along different historical perspectives, with different scales and in different locations. There are no artistic disciplines with specific means that identify or condition them, there is a variety of practices in constant interaction, we could even say transmutation.Within this complexity, we intend to show how painting, in its correlation with the theatrical space, can be seen from a double perspective: 1) in the pictorial plane and 2) in the installation of painting in space. Thus, the scenic hypothesis of painting is emphasized, based on the elements that compose it and the composition on the pictorial level, in a regime of both optical and sensitive production; without forgetting the place of the pictorial installation - the painting in the exhibition space - as a theatrical and flânerie place, where the spectator plays a fundamental role. And the organization of painting in space should not be seen as a positioning of objects according to the physical and geometrically measurable space, but rather as a scenic device on the stage, with a view to achieving an intensification of the atmosphere, in accordance with the characteristics of the environment. space and the discourse underlying the artist's initial idea. With the installation of the painting, we observe an exhibition that relates the work to the characteristics of the space, creating a staging promoting different senses in the spectator, enhancing it to a performative practice.The space of painting and painting in space are conceived in the light of the phenomenological space where the aesthetic experience takes place. We use the concept of space in the phenomenological sense, where the plastic work embodies places and, with them, allows us to open the regions of a possible human habitation. We summoned to these places the concept of heterotopia in painting or in the organization of painting in space, as a methodological tool. In the installation of the painting, transitory spaces are assembled and disassembled. They are emotionally different spaces that promote emotions and an alteration of the body, changing the attitude of the spectator
Description: Tese de Doutoramento em Arte Contemporânea apresentada ao Colégio das Artes
URI: https://hdl.handle.net/10316/114315
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File SizeFormat
tese-maio-leonel-cunha.pdf79.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

24
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons