Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112505
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA LIMA-DE-FARIA JUNTO DA TURMA 9º LF1 , NO ANO LETIVO 2022/2023
Other Titles: TEACHER TRAINING REPORT DEVELOPED AT LIMA-DE-FARIA SECONDARY SCHOOL WITH THE 9TH LF1 CLASS, IN THE SCHOOL YEAR 2022/2023
Authors: Beja, Gonçalo Góis
Orientador: Simões, Paulo Jorge dos Santos Nunes Valente
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Padel Escolar; Physical Education; Pedagogical Internship; Scholar Paddel
Issue Date: 18-Oct-2023
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA LIMA-DE-FARIA JUNTO DA TURMA 9º LF1 , NO ANO LETIVO 2022/2023
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O presente Relatório de Estágio Pedagógico surge no âmbito da unidade curricular Relatório de Estágio, do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Este documento é o resultado da aplicação dos conhecimentos teóricos e práticos adquiridos ao longo dos anos de formação e que foram desenvolvidos e colocados em ação ao longo do Estágio Pedagógico, realizado na Escola Secundária Lima-de-Faria, no ano letivo de 2022/2023, principalmente com a turma 9ºLF1. O relatório de estágio reúne todo o percurso pedagógico desenvolvido durante o estágio de docência. Isto inclui colocar os professores estagiários em contextos práticos autênticos, transitando dos conhecimentos teóricos adquiridos durante a formação académica para a prática pedagógica supervisionada. Corresponde ao estágio que representa o fim da vida académica, conciliando todos os conhecimentos, competências pedagógicas assimiladas e a sua aplicação. O estágio marca assim a conclusão do Mestrado em Ensino da Educação Física no Ensino Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. A estrutura deste relatório será: Contextualização da prática, análise da mesma e apresentação do tema-problema desenvolvido ao longo do ano letivo. Resumidamente, o primeiro capítulo aborda as expetativas iniciais, caracterização do meio e apresentação do projeto de formação individual. No capítulo da análise reflexiva é apresentado as 4 sub-áreas de atuação, sendo elas “Atividades de ensino-aprendizagem”, “Atividades de Organização e Gestão Escolar”, “Projetos e Parcerias Educativas” e “Atitude Ético-profissional”. Por fim, no capítulo 3 é apresentada a investigação desenvolvida ao longo do ano letivo relacionada com o Padel Escolar.
This Pedagogical Internship Report is part of the Internship Report course of the 2nd year of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education, Faculty of Sports Science and Physical Education, University of Coimbra. This document is the result of the application of theoretical and practical knowledge acquired over the years of training and that were developed and put into action throughout the Pedagogical Internship, held at the High School Lima-de-Faria, in the school year 2022/2023, mainly with the class 9ºLF1.The internship report brings together the entire pedagogical journey developed during the teaching internship. This includes placing teacher trainees in authentic practical contexts, transitioning from the theoretical knowledge acquired during academic training to supervised teaching practice. It corresponds to the internship that represents the end of academic life, reconciling all the knowledge, pedagogical skills assimilated and their application. The internship thus marks the conclusion of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education of the Faculty of Sports Science and Physical Education of the University of Coimbra. The structure of this report will be: Contextualization of the practice, analysis of it and presentation of the theme-problem developed throughout the school year. Briefly, the first chapter addresses the initial expectations, characterization of the environment and presentation of the individual training project. In the reflective analysis chapter, the 4 sub-areas of action are presented, namely "Teaching and learning activities", "School organization and management activities", "Educational projects and partnerships" and "Ethical and professional attitude". Finally, chapter 3 presents the research developed throughout the school year related to Scholar Paddel.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112505
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Relatório de Estágio Gonçalo Beja.pdf2.82 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

3
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons