Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112476
Title: Relatório de Estágio Pedagógico Desenvolvido na Escola Secundária c/3º Ciclo D.Dinis junto da turma 8ºA no Ano Letivo 2021/2022 “Tempo de Prática Motora na Lecionação de Modalidades Desportivas Coletivas”
Other Titles: Pedagogical Internship Report Developed at with the 8th A class in the academic year 2021/2022 "Motor Practice Time in the Teaching of Collective Sports Modalities”
Authors: Costa, Hugo dos Santos
Orientador: Martins, Raul Agostinho Simões
Keywords: Physical Education; Techer Training; Motor Practice Time; Reflective Analysis; Critical Reflective; Educação Física; Estágio Pedagógico; Tempo de Prática motora; Análise Critica; Análise Reflexiva
Issue Date: 8-Sep-2022
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico Desenvolvido na Escola Secundária c/3º Ciclo D.Dinis junto da turma 8ºA no Ano Letivo 2021/2022 “Tempo de Prática Motora na Lecionação de Modalidades Desportivas Coletivas”
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This Internship Report corresponds to the conclusion of the master’s degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education at the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, which results from a critical and reflective analysis of the intervention during the Pedagogical Internship developed at Escola Secundária com 3o Ciclo D. Dinis, with class A, from the 8th year, in the academic year 2021/2022.The Pedagogical Internship is the moment of development of a pedagogical practice through the application of all the knowledge acquired during the entire academic training, and this report will describe the strategies implemented and the lived experiences.The supervision of the Pedagogical Internship was carried out by two teachers, the Guiding Teacher from the respective school and the Supervisor Teacher from FCDEF-UC.The structure of this Internship Report is divided into three chapters: The chapter I, aims to present the contextualization of pedagogical practice, describing initial expectations and the characterization of the context; Chapter II is divided into four themes (Teaching- Learning Activities; School Organization and Management; Educational Projects and Partnerships; Ethical-Professional Attitude); Chapter III is intended for the presentation of the theme-problem, entitled “Time of motor practice in the teaching of collective didactic units”. As main results, emerge to a longer time of practice throughout the teaching in both classes (50' and 100').
O presente Relatório de Estágio corresponde à conclusão do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, resultando de uma análise crítica e reflexiva da intervenção realizada no decorrer do Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária com 3o Ciclo D. Dinis, junto da turma A, do 8o ano, no ano letivo 2021/2022.O Estágio Pedagógico é o momento de desenvolvimento de uma prática pedagógica através da aplicação de todos os conhecimentos adquiridos durante a formação académica. No presente relatório serão descritas tanto as estratégias implementadas como as experiências vividas.A supervisão do Estágio Pedagógico foi realizada por dois professores: a Professora Orientadora da respetiva escola e o Professor Supervisor da FCDEF-UC.A estruturação deste Relatório de Estágio divide-se em três capítulos: O capítulo I, que tem como objetivo apresentar a contextualização da prática pedagógica, descrevendo as expectativas iniciais e a caracterização do contexto; o Capítulo II, que se encontra dividido em quatro temas (Atividades de Ensino Aprendizagem; Organização e Gestão Escolar; Projetos e Parcerias Educativas; Atitude Ético-profissional); e o Capítulo III, que se destina à apresentação do tema-problema, intitulado “Tempo de prática motora na lecionação de unidades didáticas coletivas”. Como principais resultados, emergem para um maior tempo de prática ao longo da lecionação nos dois momentos de aula, quer na de 50 ́como na de 100 ́.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112476
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

7
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons