Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112451
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO DESENVOLVIDO NA ESCOLA BÁSICA INTEGRADA C/J.I. PROF. DR. FERRER CORREIA JUNTO DA TURMA DO 8ºE NO ANO LETIVO 2022/2023 IMPACTO DE UM PROGRAMA DE SENSIBILIZAÇÃO NA PERCEÇÃO DOS ALUNOS DO 8ºANO FACE À INCLUSÃO DE ESTUDANTES COM DEFICIÊNCIA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
Other Titles: TEACHING TRAINING REPORT CARRIED OUT AT INTEGRATED SCHOOL WITH KINDERGARTEN PROFESSORS DOCTOR FERRER CORREIA WITH THE 8TH GRADE CLASS DURING THE ACADEMIC YEAR 2022/2023 IMPACT OF A SENSITIZATION PROGRAM ON THE PERCEPTION OF 8TH GRADE STUDENTS REGARDING THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Authors: Cruz, Rodrigo Vieira
Orientador: Campos, Maria João Carvalheiro
Keywords: Teaching Training; Physical Education; Perception; Attitudes; Inclusion; Estágio Pedagógico; Educação Física; Perceção; Atitudes; Inclusão
Issue Date: 24-Jul-2023
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO DESENVOLVIDO NA ESCOLA BÁSICA INTEGRADA C/J.I. PROF. DR. FERRER CORREIA JUNTO DA TURMA DO 8ºE NO ANO LETIVO 2022/2023 IMPACTO DE UM PROGRAMA DE SENSIBILIZAÇÃO NA PERCEÇÃO DOS ALUNOS DO 8ºANO FACE À INCLUSÃO DE ESTUDANTES COM DEFICIÊNCIA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: ABSTRACTIn this present document, we aim to carry out a critical and reflective analysis of the pedagogical intervention developed during the extension of the Teacher Training, conducted at the Integrated School with Kindergarten Professors Doctor Ferrer Correia, in Senhor da Serra, belonging to the School Grouping of Miranda do Corvo, with the 8th grade class. The Teacher Training is part of the 2nd year of the master’s degree in teaching Physical Education in Basic and Secondary Education at the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, in the academic year 2022/2023.Recognizing the crucial role in the development of new skills, responsibilities, and learning, the Theater Training is a supervised and guided moment where one can put into practice and in a real context everything that has been acquired until then, facing some difficulties and inherent challenges in the pedagogical process. Undoubtedly, it is a fundamental moment for personal and professional development as a teacher and academic.This document is composed of three chapters. Firstly, the initial expectations and characterization of the context where the Teacher Training took place are presented. Then, there is a reflection on the pedagogical practice, addressing various planning aspects (Annual Planning, Didactic Unit, and Lesson Planning), Pedagogical Intervention (Management, Adjustment Decisions, Climate, and Discipline), various types of Assessment (Initial Formative Assessment, Formative Assessment, Summative Assessment, and Self-assessment), all activities related to school organization and management, partnerships, and projects developed, and finally, the ethical-professional attitude.The third and final chapter aims to present in detail the theme/problem developed during the Teacher Training, which is to analyze the impact of an adapted physical activity program on students' perception of Inclusive Physical Education for students with disabilities before and after an inclusive physical activity program, known as "Week for All".
O presente documento visa efetuar uma análise crítica e reflexiva da intervenção pedagógica desenvolvida na extensão do Estágio Pedagógico, a saber: a Escola Integrada com Jardim de Infância Professor Doutor Ferrer Correia, no Senhor da Serra, pertencente ao Agrupamento de Escolas de Miranda do Corvo, junto da turma do 8ºE, no ano letivo 2022/ 2023. O Estágio Pedagógico (EP) corresponde ao 2º ano do Mestrado de Ensino da Educação Física dos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Assumindo-se crucial para o desenvolvimento de novas competências, responsabilidades e aprendizagens o EP é um momento supervisionado e guiado onde se consegue pôr na prática, e em contexto real, tudo aquilo que foi adquirido até ao momento. Como em qualquer processo de aprendizagem este EP apresentou momentos em que tiveram de ser ultrapassadas dificuldades e imprevisibilidades inerentes à docência. Foi sem dúvida um momento fundamental para a formação académica, pessoal, social e profissional de todos os intervenientes neste processo de formação. O presente documento é composto por três capítulos. Primeiramente, são expostas as expectativas iniciais e feita a caracterização do contexto onde decorreu o Estágio. Depois segue-se uma reflexão sobre a prática pedagógica onde se abordam os vários planeamentos (Planeamento Anual, Unidade Didática e o Planeamento de Aula), a Intervenção Pedagógica (Gestão, Decisões de Ajustamento, Clima e Disciplina), os vários tipos de Avaliação (Avaliação Formativa Inicial, Avaliação Formativa, Avaliação Sumativa e Autoavaliação), todas as atividades de Organização e Gestão Escolar, parcerias e projetos desenvolvidos e, por fim a atitude ético-profissional. O terceiro e último capítulo pretende apresentar minuciosamente o Tema/ Problema desenvolvido durante o Estágio Pedagógico, ou seja, analisar o impacto de um programa de sensibilização na perceção dos alunos de 8º ano face à inclusão de alunos com deficiência na aulas de Educação Física, apelidado de “Semana para Tod@s”.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/112451
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

19
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons