Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112157
Title: AS NOVAS METODOLOGIAS DE ENSINO E A FORMAÇÃO DOCENTE
Authors: Pinheiro, Maria Deuceny da Silva Lopes Bravo 
Pinheiro, Alfredo Bravo Marques 
Keywords: Projeto Educativo; Teorias Pedagógicas; Metodologias de Ensino; Formação Docente
Issue Date: 2020
Serial title, monograph or event: Pensar Acadêmico
Volume: 18
Issue: 4
Abstract: A contemporaneidade nos invoca para um olhar diferenciado para a escola, exigindo novas concepções desse espaço e do processo educativo, acompanhadas por fundamentos teóricos, desenvolvidas por intelectuais que lutam por uma política pública que ultrapasse o discurso, e que possibilitem conceber esse outro formato de sistema educativo que vem sendo desenhado. Buscam com isso, fortalecer não somente o discurso, mas a prática para uma educação mais sustentável. Nesse contexto, o presente artigo faz uma reflexão sobre a configuração da escola atual, destacando a necessidade se novas metodologias de ensino e de um projeto educativo arrojado, com num sólido compromisso entre os distintos atores que compõem o território onde a escola está inserida. Finaliza fazendo uma reflexão das teorias pedagógicas apresentadas por Bertran; Valois (1994), sobre projeto educativo e nos estudos de Garcia (1992, 1999), Tardif (2002), Anastasiou; Alves (2004), Perrenoud (2000, 2002) e Zabalza (2004, 2007) sobre a docência e a formação docente. Pautado nesses autores, destacamos a importância do professor começar a (re)pensar em suas próprias ações, em suas práticas no cotidiano em sala de aula, enfatizando o papel da formação continuada para seu aprimoramento profissional. Esperamos que o presente estudo suscite reflexões que colaborem com a construção dos projetos educativos locais e para a formação docente, com metodologias que aproximem mais o discurso da prática docente
Contemporaneity calls us to a different look at the school, demanding new conceptions of this space and of the educational process, accompanied by theoretical foundations, developed by intellectuals who fight for a public policy that goes beyond the discourse, and that make it possible to conceive this other system format educational model that has been designed. With this, they seek to strengthen not only the discourse, but the practice for a more sustainable education. In this context, this article reflects on the configuration of the current school, highlighting the need for new teaching methodologies and a bold educational project, with a solid commitment between the different actors that make up the territory where the school is inserted. It ends by reflecting on the pedagogical theories presented by Bertran; Valois (1994), on educational project and in the studies of Garcia (1992, 1999), Anastasiou; Alves (2004); Eraut (1995); Ferry (1987); Perrenoud (2000, 2002) and Zeichner (1983) on teaching and training teacher. Based on these authors, we highlight the importance of the teacher to start (re) thinking about his own actions, his daily practices in the classroom, emphasizing the role of continuing education for his professional improvement. We hope that this study will give rise to reflections that collaborate with the construction of local educational projects and for teacher training, with methodologies that bring the discourse closer to teaching practice
URI: https://hdl.handle.net/10316/112157
ISSN: 2674-7499
1808-6136
DOI: 10.21576/pa.2020v18i4.1945
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
glaucio_araujo,+7.pdf403.07 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

35
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

10
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.