Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/111776
Title: | "He-man and the Masters of the Universe": a tecnocultura dos anos 80 e uma das primeiras recriações do pós-humano | Other Titles: | "He-man and the Masters of the Universe": the 80's technoculture and one of the first recreations of the posthuman | Authors: | Maia, João Jerónimo Machadinha | Keywords: | Tecnocultura; anos 80; He-man; recriação; pós-humano. Technoculture; 80's; He-man; recreation; posthuman. | Issue Date: | 2020 | Publisher: | Grupo de Investigação em Identidade(s) e Intermedialidade(s) (Grupo 2i) do Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho | Serial title, monograph or event: | 2i | Revista de Estudos de Identidade e Intermedialidade | Volume: | 2 | Issue: | 2 | Place of publication or event: | Braga | Abstract: | Este artigo tem como objetivo fazer uma revisitação do franchising He-man and the Masters of the Universe, um universo recreativo que se estendeu a várias áreas de negócio. Tratando-se de um universo concebido no contexto da tecnocultura dos anos 80, recebeu a influência de vários elementos culturais e ideológicos que justificam a sua classificação como representação do pós-humano. Inclusivamente, as representações de He-man em décadas posteriores não deixaram de revelar elementos interessantes para o estudo académico das recriações do pós-humano face aos desenvolvimentos ocorridos na cultura popular e na cultura de massas através dos média. No entanto, trata-se de um produto de entretenimento que continua a ser essencialmente dirigido ao público de fãs dos anos 80, daí verificar-se determinadas particularidades na evolução das suas estórias. This article aims to revisit the He-man and the Masters of the Universe franchise, a recreational universe that has extended to various business areas. As it was a universe conceived in the context of the technoculture of the 1980s, it received the influence of several cultural and ideological elements that justify its classification as a representation of the posthuman. In fact, He-man's representations in later decades did not fail to reveal interesting elements for the academic study of the posthuman recreations in the face of the developments that have occurred in the popular culture and in the mass culture through the media. However, it is an entertainment product that continues to be essentially aimed at the audience of fans of the 80's, hence the existence of certain particularities in the evolution of their stories. | URI: | https://hdl.handle.net/10316/111776 | ISSN: | 2184-7010 | DOI: | 10.21814/2i.2551 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
He-man and the Masters of the Universe - a tecnocultura dos anos 80 e uma das primeiras recriações do pós-humano.pdf | 13.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.