Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111707
Title: A História Local e a sua relevância pedagógico-didática
Other Titles: Local History and its didactic-pedagogical relevance
Authors: Sousa, João Filipe Pereira de
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Serrano, Clara Isabel Calheiros da Silva de Melo
Keywords: Local History; Local Heritage; Teaching History; Pedagogical Strategies; High School; História Local; Património Local; Ensino da História; Estratégias pedagógico-didáticas; Ensino Secundário
Issue Date: 17-Oct-2023
Serial title, monograph or event: A História Local e a sua relevância pedagógico-didática
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This paper is the result of a reflection on the relevance of local history in a classroom context. The study is integrated into the master’s in teaching history (7-12), being presented first by focusing on the description of the activities incremented in the period of the Supervised Teaching Practice. The second moment of this study is based on the presentation of the investigation being carried out throughout the academic year of 2022/2023, being based on the didactic-pedagogical application of Local History and Heritage in a 12th-grade Languages and Humanities class.Local History has a marked relevance in Nouvelle Histoire, being transported subsequently to the Portuguese context. Intending to present History at a more reduced geographical scale, it is important to understand the complex “puzzle” of larger scale History, as is the case of National History and International History. However, contrary to the distance these previous scales may cause, Local History depicts a close reality to its places, bringing them closer to the surrounding Cultural Heritage. From this point onwards, the goal was to understand what the virtues of Local History in the academic/teaching context would be, observing at what point it could benefit the students within the context of the subject of History and its contents. This way, three specific Local History lessons were delivered, as well as two field trips and an activity centred on local memory, held with the cooperation of the student’s family members. The objective was to understand the effectiveness of the Local History approach within the framework of the subject.The outcome of the present investigation shows that Local History had a relevant role in a group of observed topics, aiding in better programmatic knowledge acquisition, bringing national and international historical themes closer to the students’ realities.
O trabalho aqui presente é fruto de uma reflexão sobre a pertinência da História Local, no contexto de sala de aula. O estudo insere-se no Mestrado em Ensino de História no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, focando-se, num primeiro momento, na descrição das atividades desenvolvidas no período da Prática de Ensino Supervisionada. O segundo momento deste estudo centra-se na apresentação da investigação levada a cabo no ano letivo de 2022/2023, estando esta baseada na aplicação pedagógico-didática da História e do Património Local a uma turma do 12.º ano do curso de Línguas e Humanidades.A História Local tem uma demarcada importância no contexto da Nouvelle Histoire, sendo transportada para o contexto português posteriormente. Com o objetivo de apresentar a História numa escala geográfica mais reduzida, é uma peça importante para compreender o “puzzle” complexo da História de escalas maiores, como é o caso da História Nacional e da História Internacional. Porém, ao contrário do distanciamento que estas últimas escalas podem causar, a História Local retrata uma realidade próxima aos seus locais, aproximando-os do Património Cultural envolvente. A partir deste ponto, pretendeu-se perceber quais seriam as virtudes da História Local para o contexto letivo, observando até que ponto poderia auxiliar os alunos no contexto da disciplina de História e das suas Aprendizagens Essenciais-. Desta forma, foram realizadas três aulas específicas de História Local, acrescentando-se a estas duas visitas de estudo e, ainda, uma atividade centrada na memória local, realizada em cooperação com familiares dos alunos. O objetivo passou por entender qual a efetividade da abordagem da História Local, no quadro da disciplina.O desfecho da investigação apresentada demonstra que a História Local teve um papel relevante num conjunto de pontos observados, podendo colaborar para uma melhor aquisição dos conhecimentos programáticos, aproximando as temáticas históricas, nacionais e internacionais, da realidade dos alunos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111707
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
JoaoSousa_versaofinal.pdf6.05 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

17
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons