Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111699
Title: A utilização da iconografia para promoção da Evidência e Significância Histórica
Other Titles: The use of iconography for the promotion of Evidence and Significance History
Authors: Alves, Bianca Cristina Silva
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Trindade, Luís Manuel Duarte Antunes Figueiredo
Keywords: Secondary Education; Iconography; Historical Evidence; Historical Significance; Visual Literacy; Ensino Secundário; Iconografia; Evidência Histórica; Significância Histórica; Literacia Visual
Issue Date: 20-Oct-2023
Serial title, monograph or event: A utilização da iconografia para promoção da Evidência e Significância Histórica
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: History, in its scientific-pedagogical dimension, has a series of tools and literacies that allow us to understand societies in a given time and space. Being a timeless and adaptable Science, it is able to bring us answers to the problems of our reality, which today is characterized by the end of the COVID-19 pandemic and by the clear evolution of technologies, where teachers are expected to adapt to these changes, affecting positively the life and progress of students.Thus, we proposed to develop the Visual Literacy of young people, since they are inserted in this imagery world, where the adulteration of images, with the rise of Artificial Intelligence, is increasingly recurrent, making it necessary to learn to analyze and interpret images in a critical way. Therefore, we proposed the exercise of reading, questioning and doing iconographic analysis, and also giving us the possibility of presenting images as documents and historical sources.Based on these assumptions, the present work seeks to understand how we can use iconography in the classroom, to encourage the students learning, related to the development of levels of understanding of Evidence and Historical Significance. We tried to evaluate the relevance of this articulation in the promotion of the students historical knowledge in the two classes that we developed the didactic applications, with them being the 11th and 12th grades, in the context of the pedagogical internship that we carried out in the academic year of 2022/2023. We detected low levels of visual literacy among the students, To do this, we worked with different forms of image over the course of the school year, correlating them with second-order concepts, collecting evidence and analyzing the results. In this study, we decided to adopt the Case Study methodology, with qualitative methods, to outline the didactic-pedagogical dynamics that would allow us to promote this language.With this in mind, we worked with different forms of images throughout the school year, correlating them with second-order concepts. The results demonstrate the powers of linking the Teaching of History with iconographic exploration, as it allows the construction of critical and reflective knowledge in the students. We will also compare the levels of Evidence and Significance of students at the beginning of the school year with those at the end, after the dynamization of our didactic-pedagogical activities.
A História, em sua dimensão científico-pedagógica, possui uma série de ferramentas e literacias que nos permitem compreender as sociedades em determinado tempo e espaço. Sendo uma Ciência atemporal e adaptável, é capaz de nos trazer respostas para problemas da nossa realidade, que hoje é caracterizada pela saída da pandemia da COVID-19 e pela evolução clara das tecnologias, esperando que os docentes se adaptem a essas mudanças, afetando positivamente a vida e o progresso dos discentes. Dessa forma, nos propusemos a desenvolver a Literacia Visual dos jovens, visto que estão inseridos neste mundo imagético, onde a adulteração de imagens, com a ascensão da Inteligência Artificial, está cada vez mais recorrente, fazendo necessário aprendermos a analisar e interpretar imagens de uma maneira crítica. Assim, propusemos o exercício de leitura, questionamento e análise iconográfica, nos dando, ainda, a possibilidade de apresentar imagens enquanto documentos e fontes históricas. Com base nesses pressupostos, o presente trabalho tem por objetivo perceber como podemos utilizar a iconografia na sala de aula para fomentar as aprendizagens dos alunos, no que toca o desenvolvimento dos níveis de compreensão da Evidência e da Significância Histórica. Procuramos avaliar a relevância desta articulação no desenvolvimento dos conhecimentos históricos dos alunos nas duas turmas nas quais desenvolvemos as aplicações didáticas, sendo elas de 11º e 12º ano, no contexto do estágio pedagógico que realizamos no ano letivo de 2022/2023. Detetámos baixos níveis de literacia visual dos alunos, para isso, trabalhamos com diferentes formas de imagem no decorrer do ano letivo, as correlacionando com os conceitos de segunda ordem, recolhendo evidências e analisando os resultados. Neste estudo decidimos adotar a metodologia do Estudo de Caso, com métodos qualitativos, para traçar as dinâmicas didático-pedagógicas que nos permitissem promover esta linguagem. Os resultados demonstram as potencialidades de ligarmos o Ensino da História com a exploração iconográfica, visto que permite a construção de um conhecimento crítico e reflexivo nos alunos. Também comparámos os níveis de Evidência e Significância dos alunos no início do ano letivo com os do final, após a dinamização das nossas atividades didático-pedagógicas.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111699
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
BiancaAlves_versaofinal.pdf33.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

23
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons