Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111666
Title: Titulo: DO Virtual para o Real Sub-titulo: Gamificação e Interação Digital em Prol do Turismo
Other Titles: Title: From Virtual to Real Sub-title: Gamification and Digital Interaction for Tourism
Authors: Carvalho, Nuno Miguel
Orientador: Silveira, Luís Eduardo Ávila da
Keywords: Leisure; Tourism; Destinations; Videogames; Gaming events; Lazer; Turismo; Destinos; Videojogos; Eventos Gaming
Issue Date: 23-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Titulo: DO Virtual para o Real Sub-titulo: Gamificação e Interação Digital em Prol do Turismo
Place of publication or event: Videojogos e tecnologias de interação digital em prol do turismo
Abstract: In this internship report, it was intended to understand what are the possible relationships between the areas of videogames and tourism. In concrete, the main objective of this study was to understand the possible importance that videogames can have in the valorisation of tourist destinations.Throughout this report, it will be listed various ways in which videogames can enhance a tourist destination. In addition, and taking into consideration the fact that there are many videogames that take place in real destinations, we tried to understand the geographic dimension inherited to videogames. One of the basic aspects of tourism, is the fact that it transmits the history and culture of a certain destination. With this in mind, it was also intended to analyze how videogames can help to transmit the historical and cultural dimension of destinations. Another secondary objective of this work was to try to understand the importance of gaming events on tourist destinations. In terms of structure, this study is divided into six distinct parts (leisure and the difference between leisure and free time; introduction of the evolution of videogames and their presence in society; ways in which videogames can promote a destination; types of digital interaction technologies that companies can make available in their tourist offer; work accomplished during the internship and the respective results and to finish analysis of the questionnaire and respective interviews carried out during the process of investigating the relationship between videogames and tourism.The results obtained allowedto say that geographical references and cultural-historical references promote tourist destinations. In addition, the results showed that gaming events are a type of event that not only moves crowds but also promotes services (like accommodation, catering, attractions) close to the spaces of realization of those same events.
Neste relatório de estágio pretende-se demonstrar quais as possíveis relações entre as áreas dos videojogos e do turismo. Mais concretamente, o objetivo principal deste estudo foi o de entender a possível importância que os videojogos podem ter na valorização dos destinos turísticos. Ao longo deste relatório serão enunciadas as várias formas como os videojogos podem valorizar um destino turístico. Tendo em consideração o facto de que são muitos os videojogos cujas narrativas se passam em destinos reais, procurou-se de modo secundário entender a dimensão geográfica inerente aos videojogos. Um dos aspetos base do turismo é o facto desta atividade permitir o contacto com a história e a cultura de um certo destino. Com este trabalho, também é pretendido analisar como é que os videojogos podem ajudar a transmitir a dimensão histórico-cultural dos destinos e averiguar a importância e relação entre os eventos gaming e os destinos turísticos. Em termos de estruturação, este estudo encontra-se dividido em seis partes distintas (lazer e a diferença entre o mesmo e tempo livre; evolução dos videojogos e da sua respetiva presença na sociedade; formas como os videojogos podem promover um destino; tecnologias de interação digital que as empresas podem disponibilizar na sua oferta turística; trabalho efetuado durante o estágio e os respetivos resultados e, por fim, a análise ao questionário e respetivas entrevistas realizadas no processo de investigação da relação videojogos/ turismo).Os resultados obtidos permitem afirmar que as referências geográficas e as referências histórico-culturais são promotoras de destinos turísticos. A partir dos resultados obtidos, sabe-se que os eventos gaming são um tipo de evento que não só movimentam multidões, como fomentam os serviços (alojamento, restauração, atrações) próximos à realização dos mesmos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111666
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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