Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111636
Title: Utilização da música na promoção da Empatia Histórica: Um estudo com alunos do 11.º ano do Ensino Secundário
Other Titles: Using music to promote Historical Empathy: A study with 11th-year secondary school students
Authors: Fontes, Francisco Gonçalo Carvalho
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Serrano, Clara Isabel Calheiros da Silva de Melo
Keywords: Music; History; Historical Empathy; Teaching History; Musical documentation in History classes; Música; História; Empatia Histórica; Ensino de História; Documentação musical em aula de História
Issue Date: 26-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Utilização da música na promoção da Empatia Histórica: Um estudo com alunos do 11.º ano do Ensino Secundário
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: Music is seen by the vast majority of humans as an integral part of everyday life, notonly through the planned search for it but even in simple daily activities, such as listening tothe radio in the car. The strong presence of this resource in our lives, based on an increasinglygreater need to innovate pedagogically and find solutions to problems in the education system,gave rise to the understanding of experimenting with the use of music as a resource in aclassroom pedagogical context.Glimpsing the discipline of History and the recognised problems on the part of thestudents to understand the past as it was transposing their own values and realities into it, thedoubt arose as to how music, as a didactic resource and integrated in a suitable pedagogicalstrategy, could help not only in consolidating historical knowledge and serving as a source ofmotivation for students but also in the development of historical empathy, a second-orderconcept, which intends that students are able to understand the actions, motivations and contextsof historical agents in a clearer way and not allowing themselves to be carried away by blindand opaque judgments.In this way, with this report appearing within the scope of the Master's in Teaching inHistory in the 3rd cycle of Basic and Secondary Education, I sought to carry out research workthat was capable of answering my main questions, namely the potential that music had toconsolidate the historical knowledge, develop historical empathy and aesthetic sensitivity instudents. Arming myself with different methodologies, I sought to obtain more impartial resultsand developing the pros and cons of using each one. The results were clearly positive, not onlysupporting the idea that music can and should serve as a teaching resource in History classesfor the most diverse reasons, especially due to its ability to help in the development of historicalempathy and serve as a source of motivation, which was often demonstrated by the academicresults themselves.
A música é tida pela vasta maioria dos Homens como parte integrante do quotidiano,não só através da procura planeada da mesma, mas até em simples atividades diárias, como aaudição do rádio no carro. A forte presença deste recurso nas nossas vidas, alicerçado a umacada vez maior necessidade de inovar pedagogicamente e de encontrar soluções para problemasdo sistema de ensino, surgiu assim o entendimento de experimentar a utilização de música comoum recurso em contexto de sala-de-aula.Vislumbrando a disciplina de História e os reconhecidos problemas por parte dosdiscentes de compreenderem o passado como ele foi transpondo os seus próprios valores erealidades para o mesmo, surgindo a dúvida acerca de que forma a música, enquanto recursodidático e integrado numa estratégia pedagógica idónea, poderia ajudar não só na consolidaçãode conhecimento histórico e servindo e fonte de motivação para os discentes, poderia auxiliarno desenvolvimento da empatia histórica, conceito de segunda ordem, que pretende que osdiscentes sejam capazes de compreender as ações, motivações e contextos dos agenteshistóricos de uma forma mais nítida e não deixando-se levar por julgamentos cegos e opacos.Desta forma, surgindo este Relatório no âmbito do Mestrado em Ensino em História no3.º Ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário, procurei realizar um trabalho de investigaçãoque fosse capaz de responder às minhas principais questões, nomeadamente a potencialidadeque a música tem para consolidar o conhecimento histórico, desenvolver a empatia histórica ea sensibilidade estética nos discentes. Munindo-me de diversas metodologias, procurei obterresultados mais imparciais e desenvolvendo os prós e contras da utilização de cada um. Osresultados foram manifestamente positivos, não só suportando a ideia de que a música pode edeve servir de recurso didático às aulas de História pelos mais diversos motivos, sobretudo pelacapacidade que a mesma tem de ajudar no desenvolvimento da empatia histórica e servir defonte de motivação, que muitas vezes se demonstrou palpável pelos próprios resultadosacadémicos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111636
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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