Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111628
Title: O papel das competências de compreensão (texto escrito e audiovisual) na produção escrita do resumo.
Other Titles: The role of comprehension skills (written and audiovisual text) in the written production of the summary.
Authors: Martins, Inês Filipa Godinho Neves
Orientador: Pereira, Maria Isabel Pires
Keywords: reading comprehension; writing; summary; audiovisual; didactic application; compreensão de leitura; escrita; resumo; audiovisual; aplicação didática
Issue Date: 31-Oct-2023
Serial title, monograph or event: O papel das competências de compreensão (texto escrito e audiovisual) na produção escrita do resumo.
Place of publication or event: FLUC
Abstract: This report presents a scientific-didactic case study regarding the role of comprehension skills in the written production of the summary, within the scope of the Master in Ensino de Português no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário integrated into Practice Supervised Portuguese Pedagogy and contextualized in a 7th year class. With this research sought to assess how understanding of texts (written and audiovisual text) influences the written production of the summary. To this end, the following research objectives were defined: (i) identify, in the summary, the inadequacies that reflect a deficient understanding of the base text; (ii) identify the main problems of interpretation of the base text. The more specific objectives are to verify whether the nature of the text (audiovisual or written) is a relevant factor for its understanding and preparing the respective summary and verify whether the textual genre conditions the understanding and preparation of the summary of a written text. In this sense, through teaching, we sought to ensure that students understood the importance of fully understanding the base text when preparing their summaries. According to the results obtained in written productions, it is considered that the didactic application produced positive effects. In fact, when preparing the second version of the summaries, the students showed a better understanding of the original text as a result of carrying out and discussing the comprehension questionnaires, which proves that reading comprehension of the base text is an essential requirement in preparing the summary.
O presente Relatório de Estágio apresenta um estudo de caso científico-didático relativo ao papel das competências de compreensão na produção escrita do resumo, no âmbito do Mestrado em Ensino de Português no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, integrado na Prática Pedagógica Supervisionada de Português e contextualizado numa turma do 7.º ano de escolaridade. Com esta pesquisa procurou-se aferir de que modo a compreensão dos textos (texto escrito e audiovisual) influencia a produção escrita do respetivo resumo. Para isso, delimitaram-se como objetivos de investigação: (i) identificar, no resumo, as inadequações que refletem uma compreensão deficiente do texto base e (ii) identificar os principais problemas de interpretação do texto base. Os objetivos mais específicos consistem em verificar se a natureza do texto (audiovisual ou escrito) constitui um fator relevante para a sua compreensão e para a elaboração do respetivo resumo e verificar se o género textual condiciona a compreensão e a elaboração do resumo de um texto escrito. Neste sentido, através da didatização, procurou-se que os alunos compreendessem a importância da compreensão cabal do texto base na elaboração dos seus resumos. De acordo com os resultados obtidos nas produções escritas, considera-se que a aplicação didática produziu efeitos positivos. De facto, na elaboração da segunda versão dos resumos, os alunos evidenciaram uma melhor compreensão do texto original fruto da realização e debate dos questionários de compreensão, o que comprova que a compreensão da leitura do texto base é uma exigência indispensável na elaboração do resumo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111628
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
InesMartins_versaofinal.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

35
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons