Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111145
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlcoforado, Joaquim Luis Medeiros-
dc.contributor.authorCosta, Gabriela Cristina de Jesus-
dc.date.accessioned2023-12-29T23:00:34Z-
dc.date.available2023-12-29T23:00:34Z-
dc.date.issued2023-10-27-
dc.date.submitted2023-12-29-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/111145-
dc.descriptionRelatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractThe present report is the result of the work carried out during the Curricular Internship in Educational Sciences, which is part of the 2nd-year curriculum of the Master's degree in Educational Sciences at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. This internship took place at the institution AFSD - Cavalo Azul, a multidisability association located in Marco dos Pereiros, Coimbra, from October 2022 to June 2023.The primary objective of the internship is related to the urgent need for comprehensive intervention and personalized support regarding the education of the adult population with intellectual difficulties. Thus, a theoretical framework will be presented, addressing the themes of adult education as a right and discipline. Within the same context, various ideologies related to adult education for individuals with intellectual difficulties will be discussed. Subsequently, the legislation related to the activities of CACIs as facilitators of educational processes will be reviewed. The main clinical frameworks existing in the institution will also be analyzed, along with the institutional characterization of Cavalo Azul.The main focus of this presentation lies in the framework, description, and evaluation of the activities planned and implemented by the intern over the nine months at the institution. These activities were aimed at thirty users who are part of Cavalo Azul's CACI. The second part of this document is dedicated to describing and analyzing the individual and group interventions carried out, involving constant reflection on the methodologies, techniques, and resources applied.eng
dc.description.abstractO presente relatório é o resultado do trabalho desenvolvido no Estágio Curricular em Ciências da Educação que se insere no plano de estudos do 2º ano do Mestrado em Ciências da Educação, da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Este estágio decorreu na instituição AFSD - Cavalo Azul, uma associação de multideficiência localizada em Marco dos Pereiros, Coimbra, no intervalo de tempo entre outubro de 2022 e junho de 2023.O objetivo primordial do estágio está relacionado com a urgente necessidade de uma intervenção abrangente, e um acompanhamento personalizado no que diz respeito à educação da população adulta com dificuldades intelectuais. Desta forma será apresentado um enquadramento teórico onde iremos retratar as temáticas da educação de adultos enquanto direito e disciplina, na mesma temática serão apresentadas diversas ideologias referentes à educação de adultos com dificuldades intelectuais, e posteriormente será revisada a legislação destinada às atividades dos CACI’s enquanto facilitadores dos processos educativos, também serão analisados os principais quadros clínicos existentes na instituição, e a caracterização institucional da Cavalo Azul.O foco principal da presente exposição encontra-se no enquadramento, descrição e avaliação das atividades planificadas e implementadas pela estagiária ao longo dos nove meses na instituição, tendo tido como destinatários trinta utentes que integram o CACI da Cavalo Azul, assim a segunda parte do presente documento está encarregue de descrever e analisar as intervenções individuais e grupais realizadas, recorrendo a uma constante reflexão sobre as metodologias, técnicas e recursos aplicados.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectintellectual developmental disordereng
dc.subjectindividualityeng
dc.subjectadult education with special educational needseng
dc.subjectperturbações do neurodesenvolvimentopor
dc.subjectindividualidadepor
dc.subjecteducação de adultos com necessidades educativas especiaispor
dc.titlePara além dos limites: A Individualidade como base de uma educação inclusiva e eficazpor
dc.title.alternativeBeyond Limits: Individuality as the Foundation of Inclusive and Effective Educationeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationA.F.S.D Cavalo Azul, Coimbra-
degois.publication.titlePara além dos limites: A Individualidade como base de uma educação inclusiva e eficazpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203441630-
dc.subject.fosCiências sociais::Educação-
thesis.degree.disciplineCiências da Educação-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Ciências da Educação-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorCosta, Gabriela Cristina de Jesus::0009-0008-1951-6740-
uc.degree.classification18-
uc.degree.presidentejuriReis, Carlos Francisco de Sousa-
uc.degree.elementojuriMadureira, Cristiana de Sousa Pizarro Bravo-
uc.degree.elementojuriAlcoforado, Joaquim Luis Medeiros-
uc.contributor.advisorAlcoforado, Joaquim Luis Medeiros::0000-0003-4425-7011-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
Show simple item record

Page view(s)

85
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons