Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111142
Title: APOIO SOCIOEDUCATIVO E INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA ALÉM FRONTEIRAS - Intervenção em Situações de Exclusão Social
Other Titles: SOCIO-EDUCATIONAL SUPPORT AND COMMUNITY INTERVENTION BEYOND BORDERS - Intervention in Situations of Social Exclusion
Authors: Fernandes, Helena Isabel Gomes
Orientador: Alcoforado, Joaquim Luis Medeiros
Keywords: Socio-educational Support; Community Intervention; Social Exclusion; Poverty; Apoio Socioeducativo; Intervenção Comunitária; Exclusão Social; Pobreza
Issue Date: 27-Oct-2023
Serial title, monograph or event: APOIO SOCIOEDUCATIVO E INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA ALÉM FRONTEIRAS - Intervenção em Situações de Exclusão Social
Place of publication or event: Cáritas Diocesana de Madrid
Abstract: The internship took place at Cáritas Diocesana de Madrid, more specifically at the Parish of Nuestra Señora de la Piedad, the Parish of Santos Cosme y Damiano and the Cañada Real Galiana, and was based on intervention in two projects.The CECM project (Comprehensive Educational Center for Minors), which is dedicated to vulnerable children/young people in Vallecas, Madrid, focuses mainly on educational intervention, from informal education to learning guidance. The main objective is to create spaces of reference and carry out socio-educational intervention and prevention aimed at minors who live in peripheral neighborhoods and are in a situation of social exclusion.Based on the needs identified, various actions have been implemented and socio-educational intervention strategies developed. These actions aim to ensure the well-being, safety and healthy development of the children/young people involved. It is through educational assistance and activities that the aim is to promote the integration of the children/young people, through school reinforcement, psychomotor activities, psychological counseling and moments of leisure. As well as an academic space, it is an environment that helps develop study skills aimed at improving school performance. The Cañada Project, carried out at Cañada Real Galiana, is a socio-educational resource aimed at families in situations of social exclusion, which aims to offer direct support, accompaniment and the provision of essential methods for learning skills in order to improve quality of life.
O estágio que decorreu na Cáritas Diocesana de Madrid, mais especificamente na Paróquia da Nossa Senhora da Piedade, na Paróquia de Santos Cosme e Damião e na Cañada Real Galiana, teve por base a intervenção em dois projetos.O projeto CEIM (Centro Educativo Integral de Menores), que se dedica a crianças/jovens, da zona de Vallecas, Madrid, em situação de vulnerabilidade, o foco principal é a intervenção educativa, que engloba desde a educação informal até às orientações de aprendizagem. O principal objetivo é criar espaços de referência e realizar intervenção e prevenção socioeducativa voltada para menores que residem em bairros periféricos e que se encontram em situação de exclusão social. Mediante as necessidades identificadas, foram implementadas diversas ações e desenvolvidas estratégias de intervenção socioeducativa. Estas ações visam assegurar o bem-estar, a segurança e o desenvolvimento saudável destes crianças/jovens envolvidos. É por meio de assistências educacional e realização de atividades que buscamos promover a integração das crianças/jovens, através do reforço escolar, atividades de psicomotricidade, aconselhamento psicológico e momentos de lazer. Além de um espaço académico, é um ambiente que auxilia no desenvolvimento de habilidades de estudo, visando a melhoria do desempenho escolar. Relativamente ao Projeto Cañada, realizado na Cañada Real Galiana, é um recurso socioeducativo destinado a famílias em situação de exclusão social. A sua finalidade passa por oferecer apoio direto às famílias, acompanhando-as e fornecendo métodos essenciais à aprendizagem de habilidades com o intuito de melhorar a qualidade de vida.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/111142
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

55
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons