Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110696
Title: Ver ou ler: da caligrafia ao desenho
Other Titles: Seeing or reading: from handwriting to drawing
Authors: Costa, Rafaela Correia da
Orientador: Parente, Jéssica Araújo
Bicker, João Manuel Frade Belo
Keywords: Calligraphy; Asemic writing; Visual poetry; Caligrafia; Escrita assémica; Poesia visual
Issue Date: 13-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Ver ou ler: da caligrafia ao desenho
Place of publication or event: DEI-FCTUC
Abstract: Before alphabetic writing appeared, there was already communication through images, through man-made illustrations. Their parallelism with writing emerged over time and, at certain moments in history, the fusion of text and image gave rise to asemic writing, a form of writing without semantic content.In this context, it is essential to analyze Ana Hatherly’s essay, The Reinvention of Reading, and her work, as it analyzes the main concepts such as the field of legibility and illegibility and the tension between text and image. On the other hand, technological advances have opened up countless possibilities for work in various areas and have brought new possibilities for developing projects with more dynamic and experimental approaches. It is possible, through technology, to imitate calligraphic movement and lead to the exploration of visual artifacts that communicate between visuality and reading.This dissertation aims to explore these possibilities through the creation of visual compositions that take advantage of calligraphic movement and approach drawing. The visual artifacts obtained result from the exploration of various factors such as randomness, sound or the movement of the surrounding space and arise from the application of various deformations and superimpositions that take into account the heritage of Ana Hatherly’s work and textual and visual composition. Taking into account these new possibilities and the artist’s work as inspiration, we have what it takes to extend the artist’s legacy with the help of programming.
Antes do aparecimento da escrita alfabética, já se estabelecia uma comunicação por imagens, através das ilustrações produzidas pelo homem. O seu paralelismo com a escrita surge ao longo do tempo e, em alguns momentos da História, da fusão entre texto e imagem, surge a escrita assémica, uma forma de escrita sem conteúdo semântico.Neste contexto torna-se fundamental analisar o ensaio de Ana Hatherly, A Reinvenção da Leitura, e o seu trabalho, pois é feita uma análise dos conceitos principais como o campo da legibilidade e ilegibilidade e a tensão entre o texto e imagem. Por outro lado, os avanços tecnológicos abriram inúmeras possibilidades para os trabalhos de diversas áreas e trouxeram novas possibilidades para o desenvolvimento de projetos com abordagens mais dinâmicas e experimentais. Sendo possível, através da tecnologia, imitar o movimento caligráfico e levar à exploração de artefactos visuais que comuniquem entre a visualidade e a leitura.Esta dissertação pretende explorar essas possibilidades através da criação de composições visuais que tiram partido do movimento caligráfico e se aproximam do desenho. Os artefactos visuais obtidos resultam da exploração de diversos fatores como a aleatoriedade, o som ou o movimento do espaço em redor e surgem da aplicação de diversas deformações e sobreposições que têm em consideração a herança do trabalho da Ana Hatherly e a composição textual e visual. Tendo em conta essas novas possibilidades e o trabalho da artista como inspiração, temos o necessário para estender a herança da artista com o auxílio da programação.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110696
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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